نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از لغو ممنوعیت صادرات نخود در کشور در حالی که صادرات نخود کرمانشاه بالغ بر ۲۰۰ هزار تن در سال است خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۶۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱ 30 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین محمد رشیدی اظهار کرد: ممنوعیت‌های ناگهانی صادرات محصولات کشاورزی معضلی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی با آن مواجه هستند و هر بار کوچک‌ترین چالشی در تنظیم بازار داخلی ایجاد می‌شود، اولین اقدامی که صورت می‌گیرد ممنوعیت صادرات است.

وی افزود: چندی قبل بلای ممنوعیت صادرات به جان محصول نخود افتاد، محصولی که کرمانشاه پیشتاز در تولید آن بوده و اغلب اوقات جزو استان‌های اول از نظر تولید نخود است؛ در ۱۹ شهریورماه امسال وزارت جهاد کشاورزی از طریق بخشنامه‌ای، ممنوعیت صادرات نخود را به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع موج گسترده‌ای از نگرانی را بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصول نخود ایجاد کرد، به خصوص کشاورزان نخودکار که معیشت آنها به این موضوع بستگی داشت و ممنوعیت صادرات می‌توانست به شدت قیمت این محصول را با افت مواجه کرده و به ضرر هزاران کشاورز نخود کار باشد.

وی بیان کرد: پیگیری‌ها برای عدم اجرای این ممنوعیت از سوی شورای ملی نخود آغاز شد و برای جلوگیری از اجرای این بخشنامه طی ماه‌های شهریور و مهر ادامه داشت، این موضوع ابتدا در جلسه علنی مجلس در تاریخ ۲۲ شهریور ماه و کمی بعد از این بخشنامه خطاب به وزیر کشاورزی درباره ممنوعیت صادرات محصول نخود تذکر داده شد.

رشیدی تشریح کرد: صادرات نخود را وزارت جهاد کشاورزی متوقف کرده بود، در حالی که پایه کشاورزی هشت استان به خصوص کرمانشاه، بر پایه نخود است؛ ممنوعیت صادرات نخود ارتزاق کشاورزان و مردم این مناطق را دچار مشکل می‌کرد، لذا لازم بود که موانع صادرات برطرف شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: با پیگیری‌های انجام شده نشستی در کمتر از یک ماه بعد (اوایل دهه سوم مهر) با حضور عالی ترین رتبه مقام بخش کشاورزی کشور یعنی وزیر جهاد کشاورزی و همچنین رئیس شورای ملی نخود برگزار شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در این دیدار که با حضور ناصر مرادی نايب رئيس اتاق بازرگانی كرمانشاه و رئيس شورای ملی نخود ايران در دفتر وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، در رابطه با رفع ممنوعیت صادرات نخود بحث و گفت‌وگو انجام شد.

رشیدی بیان کرد: در نهایت این پیگیری‌ها نتیجه داد و ۱۰ آبان ماه خبر خوش لغو ممنوعیت صادرات نخود رسما از سوی رئیس شورای ملی نخود در خبرگزاری ها اعلام شد.

وی اذعان کرد: اگر پیگیری‌ها انجام نمی‌شد، مازاد تولید حدود ۲۰۰ هزار تنی نخودی که در کشور داریم امکان صادرات پیدا نمی‌کرد و نه تنها به ضرر اقتصاد کشور و خود محصول نخود بود و بازارهای صادراتی این محصول ارزشمند از دست می‌رفت، بلکه مهم‌تر از همه معیشت کشاورزان نخودکار که تعداد قابل توجهی از آنها در کرمانشاه هستند با خطر جدی مواجه می‌شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: حالا امید آن می‌رود که صادرات نخود کشور امسال رکود زده و به حدود ۹۰ هزار تن هم برسد.

رشیدی در پایان اضافه کرد: تنها در استان کرمانشاه سطح زیر کشت محصول نخود حدود ۱۶۰ هزار هکتار بوده و در سال زراعی گذشته حدود ۲۰۰ هزار تن نخود در کرمانشاه تولید شده است، از همین رو کرمانشاه بزرگترین تولیدکننده نخود کشور به شمار می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار