رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه ظرفیت کشاورزی استان در سایه صنعت نفت و گاز مغفول مانده است گفت: خوزستان با تولید ۱۷.۸ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، تولید کننده ۲۰ درصد غذای کشور است.
کد خبر: ۱۱۴۵۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰ 28 December 2023

تابناک خوزستان: مجید نبی پور  به سه نوبت کشت در سال در استان خوزستان اشاره کرد و افزود: با برخورداری از ظرفیت‌های استان خوزستان می توان پشتوانه خوبی از امنیت غذایی برای کشور ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های بخش کشاورزی استان خوزستان در سایه نفت و گاز مغفول مانده افزود: مساحت خوزستان حدود ۶ و نیم میلیون هکتار است که ۹۸۰ هزار هکتار آن را جنگل و بیشه زار و ۲.۴ میلیون هکتار آن را مراتع تشکیل می دهد؛ مساحت نواحی بیابانی این استان ۱.۳ میلیون هکتار است.

وی با بیان اینکه تعداد تولید کنندگان استان ۲۲۰ هزار نفر است اضافه کرد: خوزستان در تولید گندم، رتبه اول کشور را داراست که با اصلاح الگوی کشت و تنوع در ارقام گندم تولید، امکان ارتقای عملکرد به میزان ۶ میلیون تن گندم در سال وجود دارد. این در حالی است که هم‌اکنون نیاز کشور به گندم حدود ۱۲ میلیون تن است.

نبی پور بیان کرد: تنها استانی که در آن نیشکر کشت می شود؛ خوزستان است و در این زمینه نیز در کشور دارای رتبه اول است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه خوزستان در تولید ذرت دانه ای و صادرات خرما، گل نرگس، سبزی و صیفی نیز دارای رتبه های برتر کشوری را دارد اظهار کرد: خوزستان از اواسط آبان تا اواسط فروردین ماه از هوای مطبوعی برخوردار است در حالی که در برخی نقاط کشور دمای هوا بسیار پایین است.

وی گفت: می توان از خوزستان به عنوان گلخانه ای طبیعی استفاده کرد که این امر کمک زیادی به صادرات محصولات سبزی و صیفی خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: اگر برنامه ریزی مناسبی برای برخورداری از ظرفیت های استان صورت گیرد می توان پشتوانه خوبی از امنیت غذایی برای کشور ایجاد کرد.

وی با اشاره به وجود پنج رودخانه دائمی بزرگ در استان افزود: به واسطه این رودخانه ها حدود ۲۳ تا ۲۸ میلیارد مترمکعب آب در سدهای این استان ذخیره می شود.

نبی پور با اشاره به وجود هفت اقلیم در استان خوزستان اظهارکرد: تالاب شادگان ۵۶۰ هزار هکتار وسعت دارد که گنجینه بزرگی از تنوع زیستی آبزیان، جانوران، گیاهان و مشاغل متعدد است.

وی افزود: دریاچه های متعدد، شبکه های آبیاری، مجتمع های بزرگ تولید و پرورش آبزیان، ظرفیت های خوبی برای تولید محصولات شیلاتی در خوزستان ایجاد کرده است.

وی افزود: وجود بنادر و اسکله ها در استان، زمینه مناسبی را برای صادرات سبزی و صیفی در حجم وسیع فراهم کرده است.

مجید نبی پور اضافه کرد: افزایش میزان بهره وری پایداری منابع تولید کشاورزی، ارتقای نقش مراتع و کاهش وابستگی به بخش زراعت در تامین علوفه در دستور کار است.

وی عمده مشکلات بخش کشاورزی استان را کاهش بهره وری مصرف آب، تکمیل نشدن زنجیره های ارزش، کمبود صنایع تبدیلی عنوان و اضافه کرد: طرح جدیدی که در استان به اجرا درخواهد آمد که تحت عنوان "زراعت چوب" در ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی استان طی چهار سال اجرا خواهد شد.

نبی پور اظهار کرد: در همین راستا ۱۳۰ نهالستان در استان ایجاد و تا سال ۱۴۰۵، حدود ۸۰ میلیون اصله نهال اکالیپتوس کشت می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار