کد خبر: ۱۱۴۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷ 27 December 2023

اختصاصی هما خوزستان

مینا فراز

یک روز که در بازار قدم می‌زدیم به نزدیک دستگاه خودپرداز بانک که شدیم یک مرد میانسال به همراه یک پیرزن ایستاده بودند آنها از ما خواهش کردند که برایشان مبلغی پول از کارت بانکی‌شان انتقال دهیم و برگه‌ای که در دست داشتند آدرس مطب یک پزشک بود را برای آنها بخوانیم آن مرد به ما گفت سواد خواندن و نوشتن ندارد.

افراد زیادی در شهرها و روستاها از زن و مرد تا پیر و جوان هستند که از داشتن سواد خواندن و نوشتن محروم بوده، زندگی کردن در عصر کنونی که فضای مجازی گسترش چشمگیری داشته کسب و کارها روی به سوی اینترنتی شدن آورده زندگی ها به صورت ماشینی و با دستگاه‌ها انجام می‌شود سواد نداشتن با اخلال در زندگی همراه است.

سواد نداشتن برای هر فردی یک معضل جدی محسوب می‌شود از خواندن یک آدرس ساده تا انجام کارهای مهمتر پیچیده‌تر همگی به سواد داشتن ارتباط دارد. شاید افرادی که به دنبال سوادآموختن و سوادآموزی نمی‌روند فکر نمی‌کنند که روزی برای انجام کارهای خود باید به دیگران متوسل شوند تا زمانی که لی برای آنها پیش آید سپس متوجه می‌شوند که سواد نداشتن چه ضربه بزرگی به آنها می‌زند.

مشکل دیگری که در حوزه سوادآموزی وجود دارد بازمانده بودن از تحصیل دانش آموزان در شهرها روستاها و مناطق عشایری و صعب العبورور است همواره برای جذب آنها به تحصیل تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد به طوری که طبق اعلام مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان طی یکسال خیر ۳۰ درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل خوزستان جذب کلاس درس شدند.

نرخ بیسوادی در خوزستان به کمتر از چهار درصد رسیده به همین دلیل دغدغه امروز سیستم آموزشی استان از مبحث نهضت سوادآموزی به سمت جذب بازماندگان از تحصیل گرایش یافته است.امسال ۳۱ هزار سوادآموز در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار