مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: مجموع عملیات تخلیه و بارگیری کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) از ابتدای امسال تاکنون به بیش از ۳۳ میلیون و ۹۰۳ هزار تن رسید.
کد خبر: ۱۱۴۵۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳ 27 December 2023

تابناک خوزستان: ابوطالب گرایلو با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) از ظرفیت بالایی در حوزه تخلیه و نگهداری کالای اساسی برخوردار است، اظهار کرد: با توجه به تخلیه و بارگیری بیش از ۳۳ میلیون و ۹۰۳ هزار تن کالا در این بندر طی سال جاری، از این میزان ٢٠ میلیون و ١۵۶هزار تن مربوط به بارگیری و بیش از ١٣میلیون و ۷۴۷ هزار مربوط به تخلیه کالا در این بندر است.

وی افزود: این بندر همچنین از قابلیت‌های ترانزیتی و ترانشیپی (کالاهای نفتی و غیر نفتی) به کشورهای عراق، ترکیه و حوزه قفقاز برخوردار بوده و مطلوب‌ترین بندر در کاهش زمان هزینه انتقال کالا به مراکز مصرفی کشور است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان بیان کرد: عملکرد این بندر در حوزه ترانزیت کالا از ابتدای امسال تاکنون، ٢ میلیون و ۵١٠ هزار و ۶٠٢ تن بوده که نسبت به ۹ ماهه سال گذشته، ۱۷۲ درصد رشد داشته است.

به گفته گرایلو، ترانزیت کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) از ٩٢۴ هزار و ۵٩٨ تن در سال ۱۴۰۱ به ٢ میلیون و ۵١٠ هزار و ۶٠٢ تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی همچنین میزان رشد کالاهای صادراتی از این بندر را نسبت به سال گذشته ۹ درصد عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۱۶ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۴۴۹ تن کالا از بندر امام خمینی (ره) به مقصد کشورهای مختلف با شناورهای اقیانوس پیما بارگیری شده است.

گرایلو اظهار کرد: همچنین مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری مواد معدنی و شیمیایی در ۹ ماهه سال ١۴٠٢ به ۷ میلیون و ١٣۴هزار و ۶١۵ تن رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ١٣ درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی در ۹ ماهه امسال با رشد ۱۷ درصدی به بیش از ۱۵ میلیون و ۵۱ هزار تن رسیده است.

بندر امام خمینی (ره) در جنوب خوزستان یکی از بنادر استراتژیک کشور در امر صادرات و واردات کالاهای اساسی است. پارسال حدود ۴۳ میلیون تن انواع کالا در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شده که ۱۵ میلیون تن آن کالای اساسی بود. این منطقه ویژه، تامین کننده ۷۰ درصد کالای اساسی وارداتی کشور است.

منبع/ایسنا

برچسب ها: بندر امام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار