مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۶۱ میلیون شاخه گل نرگس از سطح نرگس‌زارهای استان برداشت شود.
کد خبر: ۱۱۴۳۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶ 18 December 2023

تابناک خوزستان: محمد حسنی‌نسب اظهار کرد: سطح زیرکشت گل نرگس در استان امسال به ۲۴۵ هکتار رسید که در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به آغاز برداشت گل نرگس از نیمه آبان ماه امسال، افزود: با توجه به افزایش سطح زیر کشت این نوع گل، پیش بینی می‌شود امسال ۶۱ میلیون شاخه گل نرگس از نرگس‌زارهای استان خوزستان برداشت و روانه بازارهای داخلی و صادراتی شود.

پیش بینی افزایش ۳۸ درصدی برداشت گل نرگس نسبت به سال گذشته

حسنی‌نسب با بیان اینکه برداشت گل نرگس در استان تا اوایل اسفندماه ادامه دارد، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود میزان برداشت گل نرگس نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص انواع گل نرگس تولیدی در استان خاطرنشان کرد: ۴ گونه مهم گل نرگس در استان شامل شهلا، پرپر یا شصت پر، پنجه گربه‌ای و مسکین است که بیشترین سطح زیرکشت و تولید در استان به نرگس شهلا اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه خوزستان رتبه سوم تولید گل نرگس در کشور را دارد، ادامه داد: علاوه بر تولید گل نرگس، یک‌هزار و ۳۰۰ تن پیاز و ۲ هزار و ۱۰۰ تن پیازچه از باغ‌های گل نرگس استان برداشت می‌شود.

حسنی‌نسب روش تولید گل نرگس در استان را فضای باز عنوان کرد و گفت: تعداد بهره‌برداران در باغ‌های گل نرگس ۹۷ نفر است و سالانه برای یک‌هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵ هزار نفر به صورت غیر مستقیم و در قالب کارگران فصلی اشتغالزایی می‌شود.

وی با بیان اینکه گل نرگس تولیدی خوزستان علاوه بر صادرات به سراسر کشور، به بازارهای صادراتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپای شرقی صادر می‌شود، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و محیطی مناسب استان، خوزستان از قطب‌های تولید و پرورش گیاهان زینتی کشور است و رتبه اول تا سوم گیاهان زینتی مختلف و گل‌های شاخه بریده نظیر رز، مریم، نرگس، گلایول، انواع نشاء گل‌های فصلی و گل‌های آپارتمانی را در سطح کشور دارد.

بهبهان از مراکز اصلی ژرم پلاسم نرگس کشور

به گفته حسنی نسب، بهبهان از مراکز اصلی ژرم پلاسم نرگس کشور بوده و بیش از ۹۵ درصد سطح زیرکشت گل نرگس استان خوزستان در این شهرستان قرار دارد و شهرستان‌های دزفول، شوشتر، حمیدیه، ایذه و باغملک در سطح محدود در حال تولید گل نرگس هستند.

وی در خصوص اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان گل نرگس اظهار کرد: در سال‌های قبل تسهیلات ساخت و سرمایه در گردش گل نرگس با هدف احیا و اصلاح نرگس‌زارها پرداخت می‌شد که امسال به محض تامین اعتبار، پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حسنی‌نسب درباره جشنواره گل نرگس گفت: این جشنواره در نیمه دوم دی ماه امسال برگزار خواهد شد و مقرر است بر اساس سنت هر ساله آیین برداشت و اهدای ۸ هزار شاخه گل نرگس به حرم رضوی آغاز شود.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار