به مشکلات برخی از معلولان که فکر می‌کنم، باخودم می‌گویم که چگونه با سختی‌های زندگی کنار می‌آیند؛ آنها علاوه بر تحمل مسائل اقتصادی، با مشکلات اجتماعی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. از مشکل قیمت بالای اجاره‌خانه تا سختی اسباب کشیِ منزل اجاره‌ای؛ چیزهایی که شاید کمتر کسی حتی به آن فکر کرده باشد.
کد خبر: ۱۱۴۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ 15 December 2023

به گزارش تابناک گلستان- پریسا مسعودی: صاحبخانه می‌دانست من و همسرم به خاطر معلولیت همیشه باید در طبقه اول آپارتمان ساکن شویم و جابه جایی برای مان سخت است،  بعد از یک سال اجاره خانه را دوبرابر کرد.

این  قسمتی از درد دل های زوج معلولی بود که علیرضا طاهری زاده مدیرکل بهزیستی استان گلستان در رویداد جام امید گلستان، عنوان کرد.

کمی به فکر فرو رفتم و برای آگاهی بیشتر دست به قلم شدم؛ به راستی مشکلاتی که شاید ما حتی به آن فکر نمی کنیم، دغدغه اصلی زندگی خیلی‌هاست!

جمعیت مخاطب سازمان بهزیستی، ۱۱ درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهد. در استان گلستان هم به جهت مساله وراثت، افراد بسیاری درگیر معلولیت می شوند.

بهزیستی گلستان ۵۷ هزارو ۶۰۰ توانخواه، ۶ هزار و ۳۰۰ زن سرپرست خانوار و  در بُعد خانوار ۲۳۰ هزار خانوار در استان را پوشش می دهد که یکی از معضلات بزرگ آن‌ها تامین مسکن است.

به گفته طاهری زاده مدیرکل بهزیستی، خبر خوب این است که در جامعه هدف ودیعه ای به ارزش  ۴۰ میلیارد تومان برای مسکن به استان تخصیص یافته است که در شهر های بیش از ۲۰۰ نفر ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر از این تعداد ۸۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

از یک‌هزار واحد مسکونی سهمیه مسکن استان هم تاکنون ۵۳۱ واحد تحویل شده است و براساس تفاهم نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان ۴۵۰‌ واحد مسکونی دیگر نیز درحال ساخت است.

* آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت برای اولین بار درکشور

یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات معلولان، اشتغال است که از مهم ترین سرفصل های بیانات اخیر رئیس‌جمهور بود.

به گفته مسئولان استان در سال گذشته براساس قانون استخدام ۳ درصدی معلولین ۲۳ نفر جذب دستگاه های اجرایی گلستان شدند.

گلستان، امسال نیز رتبه ۲ کشور در ایجاد اشتغال برای توان‌خواهان و رتبه یک کشور را به لحاظ صحت سنجی اشتغال کسب کرد.

یکی دیگر از اتفاق های خوب در مسئله اشتغال معلولان، آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت است که برای اولین بار در کشور، هفتم دی‌ماه جهت استخدام ۴ هزار و ۳۳ نفر در تمام دستگاه های اجرایی برگزار می شود. همچنین دربحث مشاغل آزاد، برای افراد متخصص و صاحب فن، از ابتدای سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴درصد ۷ ساله برای جامعه هدف تخصیص یافت.


* برای نخستین بار در کشورحق‌پرستاری به روشندلان استان گلستان پرداخت می شود

مسئله بیمه برای حمایت از هزینه های توانبخشی یکی از نیازهای اساسی معلولان است.

آنطور که مدیرکل بهزیستی در مصاحبه اخیر خود گفت، همه معلولان گلستانی تحت پوشش بیمه هستند. همچنین مجموعا ۵۰ میلیارد تومان بابت کمک هزینه های وسایل توانبخشی مانند عصا، ویلچر، سمعک و غیره به آن ها تعلق می گیرد.

طاهری زاده می‌گوید: تمام مددجویان تحت پوشش بهزیستی، مستمری دریافت می‌کنند و علاوه‌برآن کمک هزینه پرستاری نیز به سه هزار و ۴۰۰ نفر پرداخت می‌شود.

اما سومین خبر خوبی که در گفتگو با ایشان مطرح شد، این بود که برای نخستین بار در کشور حق‌پرستاری به روشندلان استان گلستان پرداخت می شود.

* آماده خدمت

۲۱ مرکز شبانه روزی در استان گلستان، میزبان ۹۵۹ نفر از افراد توانخواه به صورت شبانه روزی است و ۶۲ مرکز روزانه برای ۲۴۰۰ نفر به صورت روزانه خدمات رسانی می کنند. 

مدیرکل بهزیستی استان گلستان می گوید:  این که پرستاران در این کسوت مقدس چقدر صبور باشند و به کار خود علاقه داشته باشند نکته بسیار مهمی است؛ بحث کارآزموده بودن پرستاران و دست اندرکاران مراکز هم برای ما بسیار مهم و حیاتی است.

در این راستا هم  نخستین مرکز آموزش مدرسان و پرستاران در گرگان به بهره برداری رسیده است.


* پیشگیری از معلولیت، ارجح تر از درمان است

معلولیت در کشور، میانگین ۱/۷  درصد اعلام شده اما در استان گلستان این عدد ۲/۷ درصد است که رقم بالایی است. 

در  گلستان، معلولیت به علت وراثت، حرف اول را می زند و سپس حوادث در این امر موثر هستند. 

درضایعه نخاعی‌ها به غیر از عامل وراثت، تصادف ها و حوادث نقش دارند. از ۷۵۰‌ نفر ضایعه نخاعی در استان، ۲۵۳ نفر در اثر تصادفات صدمه دیده اند. 

به گفته طاهری زاده بحث پیشگیری، ارجح تر از درمان است چرا که ما هنوز می بینیم در خیلی از خانواده ها به سبب ناآگاهی و عدم پیشگیری حتی چندین فرزند دارای معلولیت هستند.

تصور کنید چقدر سخت و دردناک است زندگی در خانه ای که هفت فرزند معلول ذهنی دارد و مادری که خود از معلولیت اعصاب و روان و شنوایی رنج می برد؛ این فقط یک نمونه از آلام افراد معلول گلستان است.

*ضرورت انجام تست های غربال گری

افراد، به خصوص زوج هایی که سوابق معلولیت در خانواده‌هایشان وجود دارد، با آزمایش‌های قبل‌از ازدواج، بعد از ازدواج، قبل‌از بارداری و درحین بارداری می توانند در جهت تشخیص بیماریهای ژنتیکی و پیشگیری از تولد فرزندان معلول اقدام کنند. بهزیستی برای این بحث با مراکز مشاوره ژنتیک زیادی قرارداد بسته است.

به گفته طاهری زاده در استان گلستان هر فرزندی که متولد می‌شود بلافاصله در مراکز شنوایی سنجی که زیرمجموعه بهزیستی است، میزان عملکرد شنوایی او  مورد بررسی قرار گرفته ودر صورت تشخیص مشکل، به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود. همچنین تمام فرزندان گلستانی بین سن ۳ تا ۶ سال در مراکز بینایی سنجی غربالگری می‌شوند و اگر مشکلی داشته باشند، به متخصصان معرفی می شوند.

پس از تحقیقاتی که کردم متوجه شدم که در بحث پیشگیری، دوگروه برای بهزیستی مهم است؛
دانش آموزان و سالمندان!

دانش‌آموزان مقطع دهم و یازدهم که قرار است وارد جامعه، فضای کار و بعدها ازدواج شوند، طی قرارداد بهزیستی با آموزش‌ وپرورش، آموزش های لازم در جهت آشنایی با معلولیت و پیشگیری از معلولیت را فرا می گیرند و همچنین سالمندانی که ممکن است به واسطه ضعف در اندام و به‌خاطر سالمندی دچار اتفاقی شوند و عارضه‌ای در آن‌ها ایجاد شود در کنار خانواده هایشان از این آموزش ها بهره مند می شوند.


* مناسب سازی فضای شهری برای معلولان 

مدیرکل بهزیستی روایت می کند: جشن روز جهانی معلولان بود. فردی روی ویلچر نشسته بود و از من خواست تا او را از روی رمپ یکی از مراکز عبور دهم؛ اما شیب رمپ خیلی زیاد بود. به خاطر شیب زیاد و مناسب نبودن آن نقطه برای تردد معلولان کمرم درحین کمک به آن عزیز بسیار درد گرفت. 

سوال به حق بسیاری از معلولان این است که چرا باید در خیابان‌ها یا بعضی مراکز، رمپ وجود نداشته باشد یا اگر هم وجود دارد، با شیب زیاد ساخته شده است؟

اگرچه بسیاری از نقاط شهر مناسب سازی شده اند اما درعبور از پل‌های هوایی، پیاده روها، ورودی ادارات و مکان ها دیگر، عموما معلولان به مشکل برمی خورند. برای نمونه دستگاه‌های خودپرداز که برای معلولانی که روی ویلچر نشسته‌اند بلند است و دستشان نمی‌رسد!


مدیرکل بهزیستی امیدوار است که دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات مردم پای‌کار بیایند و به سازمان بهزیستی کمک کنند.

اگرچه  استاندار گلستان به عنوان رئیس ستاد مناسب سازی استان پیگیر مناسب‌سازی فضای شهری است و پیگیری‌های مختلفی انجام داده اند اما انتظار می رود تا دستگاه‌ها به‌لحاظ کیفیت و سرعت به بهزیستی کمک کنند.

امیدآفرینی یکی از مسئولیت‌های بزرگ دولت سیزدهم است؛ بهزیستی هم درهمین راستا سعی در کم کردن آلام معلولان دارد اما مشکلات جامعه معلولان بسیار زیاد و نیازمند توجه مسئولان است!

افزایش ظرفیت مسکن مددجویان، ایجاد شغل و اقتصاد پایدار برای معلولان، اطمینان از دسترسی افراد معلول به مزایا و برنامه‌های بازنشستگی سه مورد از اهم مشکلات این جامعه هدف است که نیاز است به آن پرداخته شود. 

در ادامه، قطعا به گزارش‌های بیشتری برای رفع دغدغه جامعه معلولان خواهیم پرداخت!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار