معاون وزیر بهداشت:
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی از پوشش 20 میلیون نفری برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع تا ابتدای آذرماه جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶ 14 December 2023

به گزارش تابناک رضوی، دکترحسین فرشیدی در حاشیه جلسه شورای عالی نظام پزشکی در مشهد بیان کرد: دولت سیزدهم شعاری را دنبال می‌کند که باید دسترسی مردم به خدمات سلامت بهتر شود و مردم از حداقل خدماتی که در نظام سلامت ایجاد شده بهره‌مند شوند. در این راستا توسعه خدمات سلامت و نظام ارجاع در دستور کار قرار گرفت. از ابتدای آذر جمعیت تحت پوشش این برنامه به ۲۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. ما این برنامه را از اردیبهشت سال جاری شروع و در ابتدا ۵۳ شهر را وارد برنامه کردیم که امروز به ۱۸۲ شهر افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه مولفه‌های بسیار زیادی در سلامت جامعه تاثیرگذار است، عنوان کرد: در زمینه سلامت دولت سیزدهم به دنبال این است که تحت عنوان «عدالت در سلامت» حداقل خدمات سلامت را در اختیار افراد جامعه قرار دهد. اگرچه بخش بهداشت و درمان مستقیم با هم ارتباط دارند اما آنچه ما در زمینه بهداشت کار می‌کنیم به صورت مستقیم بر آینده درمان تاثیرگذار است.

دکترفرشیدی بیان کرد: ما در حوزه پیشگیری مسیر درازی پیش رو داریم و برنامه های بزرگی را در دست اقدام داریم. یکی از این برنامه ها برگزاری پویش ملی سلامت است که روی دو عامل خطر بسیار مهم شامل فشار خون و دیابت کار ‌می‌کند. از طریق این پویش طی دو ماهه ی اخیربیش از ۱۵ میلیون نفر از نظر پرفشاری خون و دیابت غربالگری شدند. اگر این دو عامل را کنترل کنیم در آینده نزدیک تخت‌های گران‌قیمت حوزه قلب، دستگاه‌های گران دیالیز و تخت‌ها و تجهیزات آی‌سی‌یو کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مناطق محروم و حاشیه شهرها در حوزه خدمات سلامت و بهداشت بیشتر باید مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: حاشیه شهرها امکانات درون‌شهری را ندارند و گاها از منظر امکانات از روستاها نیز ضعیف‌تر هستند. یعنی امکان سلامت موجود در روستاها در حاشیه شهرها در دسترس نیست. یکی از برنامه‌های بسیار خوب وزارت‌خانه این است که در سه ماه باقیمانده سال جاری بتوانیم حاشیه شهرها را در تعدادی از شهرهای بزرگ وارد برنامه کنیم؛ یعنی جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون نفر در اطراف شهرهای بزرگ وارد برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع شوند.

دکترفرشیدی ادامه داد: مهم‌ترین بخش، تقویت نیروی انسانی است که بیش از ۵۰۰۰ نیروی مراقبت سلامت جذب این برنامه خواهند شد. در زمینه تامین منابع مالی پزشک خانواده نیز مقداری مشکل داریم اما با همکاری سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار انجام شده و پزشکان خانواده وارد این سیستم خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار