مدیر آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به سهم یک درصدی بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی، گفت: بودجه پژوهشی در نظر گرفته شده، متناسب با نیازهای استان خوزستان نیست و ضعیف است هر چند تعیین میزان آن دست ما نیست و در قانون پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱ 09 December 2023

تابناک خوزستان: قاسم سواری‌صنگوری با گرامیداشت آغاز هفته پژوهش، اظهار کرد: توسعه و پیشرفت کشور مرهون پژوهش و تحقیقات است؛ در استان خوزستان در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان تلاش کرده‌ایم همواره مسائل و چالش‌های استان را از بستر پژوهش و تحقیقات حل کنیم.

وی ادامه داد: پژوهش در استان خوزستان به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ دستگاه‌هایی که بودجه پژوهشی استانی دارند و دستگاه‌هایی که بودجه ملی دارند. به استناد قانون برنامه ششم و قانون بودجه، دستگاه‌ها مکلف هستند یک درصد پژوهش اعتبارات خود را در این حوزه هزیه کنند.

مدیر آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به سهم یک درصدی بودجه پژوهشی که دستگاه‌های اجرایی باید در بودجه کلی خود اختصاص دهند، گفت: بودجه پژوهشی در نظر گرفته شده، متناسب با نیازهای استان خوزستان نیست و ضعیف است هر چند تعیین میزان آن دست ما نیست و در قانون پیش‌بینی شده است.

ضرورت سیاست‌گذاری برای بودجه‌های پژوهشی ملی

سواری‌صنگوری با اشاره به ضرورت سیاست‌گذاری برای بودجه پژوهشی دستگاه‌های دارای بودجه ملی، عنوان کرد: آنچه می‌توان روی آن تمرکز کرد و نیازمند قانون‌گذاری است، بودجه ملی شرکت‌ها است. هر چند استان خوزستان در توزیع و تخصیص این اعتبارات نقشی ندارد اما می‌توان این بودجه پژوهشی را در راستای سیاست‌گذاری و چالش‌های مطرح شده در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری تنظیم کرد.

وی با بیان اینکه بودجه پژوهشی استانی را سازمان مدیریت و برنامه استان توزیع می‌کند، گفت: امسال با وجود بودجه اندک دستگاه‌های اجرایی، برای ۱۰ دستگاه اجرایی پروژه پژوهشی منظور کرده‌ایم و این دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان، پژوهش و تحقیقات خود را در حوزه مدیریت، اقتصاد، فناوری، آب، محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی، انجام خواهند داد.

مدیر آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: باید بستر لازم برای سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های دارای بودجه پژوهشی فراهم شود تا بخش جامعی از این اعتبارات را در راستای نیازها و چالش‌های استان خوزستان هزینه و جهت‌دهی کرد.

تصویب ۱۶ طرح پژوهشی برای چالش‌های دستگاه‌های اجرایی خوزستان

وی افزود: تلاش بر این است که طرح‌های پژوهشی کاربردی شوند یعنی بتوان مشکلی را حل کرد. در این خصوص ۸۰ عنوان طرح پژوهشی از دستگاه‌های اجرایی دریافت کردیم و در نهایت ۱۶ عنوان چالش و نیاز تصویب شدند که پس از تهیه پروپوزال، به محققان و اساتید ابلاغ خواهند شد تا در این حوزه‌ها کار کنند.

سواری‌صنگوری گفت: هدف برطرف کردن چالش‌ها است و البته باید توجه داشت که بودجه را فقط می‌توانیم در راستای آن نیاز و چالش دستگاه تخصیص دهیم، با وجود اینکه ممکن است مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد که مربوط به دستگاه‌های با بودجه ملی باشد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار