برای نخستین بار در صنعت نفت ایران؛
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: به دلیل وجود معارضین متعدد در کریدور نفتی اهواز و لزوم عدم ایجاد اختلال ترافیکی برای شهروندان، برای نخستین بار در صنعت نفت، حفاری افقی و لوله گذاری به شیوه حفر قنات در حال انجام است.
کد خبر: ۱۱۴۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷ 06 December 2023

تابناک خوزستان: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، مهندس علیرضا دانشی، یکشنبه 12 آذرماه در حاشیه بازدید از عملیات حفاری و لوله گذاری در سه راه فرودگاه اهواز، با بیان اینکه این پروژه به شیوه حفر قنات در حال انجام است اظهار داشت: کریدور نفت اهواز واقع در سه راه فرودگاه یکی از مهمترین و استراتژیک ترین کریدورهای صنعت نفت است که سالهاست به دلیل وجود معارضین متعدد و همچنین بار سنگین ترافیکی در آن محل، عملیات حفاری و لوله گذاری و همچنین تعمیرات لوله‌های انتقال نفت و گاز با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: با ابتکار معاونت مهندسی ساختمان، تصمیم به انجام عملیات حفاری و لوله‌گذاری به شیوه کیسینگ و الهام از شیوه سنتی حفر قنات، اتخاذ شد.

مدیرعامل محترم شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص جزئیات این پروژه گفت: در این پروژه همچون شیوه حفر قنات، شخص مقنی با ورود به داخل یک لوله با قطر بالا، شروع به حفاری در زیر زمین به صورت افقی می‌کند و پس از آزاد کردن مسیر لوله، با ماشین آلات پرس، لوله به جلو هدایت می‌شود.

وی ادامه داد: در انتهای پروژه پس از پایان حفاری، لوله جدید و با قطر مناسب انتقال میعانات نفتی و گازی، به داخل لوله حفاری هدایت می‌شود که با انجام این طرح ماندگار، سال‌ها بعد، عملیات تعویض و تعمیر لوله بدون مشکل و ایجاد مزاحمت برای شهروندان انجام می‌گردد.

مهندس دانشی در خصوص مخاطرات این پروژه و همچنین دلیل حفاری به وسیله یک شخص با وجود ابزارهای پیشرفته حفاری افقی گفت: در محل حفاری، ما با کریدوری از لوله‌های حساس و خطرناک نفت و گاز مواجه هستیم که کوچکترین اشتباه و خطری برای دیگر لوله‌ها باعث ایجاد یک بحران می‌شود لذا این تصمیم سخت اتخاذ شده است.

وی افزود: کار بسیار دشوار، حساس و مهم است، و شخص مقنی با پوشش مناسب، دستگاه اکسیژن رسانی، بی‌سیم، دستگاه سنجش گازهای سمی و با سختی بسیار از داخل لوله عملیات حفاری را انجام می‌دهد که امیدواریم با توفیق الهی و دعای خیر مردم عزیز، عملیات بدون ایجاد مشکل و همچنین سلامت ماندن مقنی و تیم حفاری به پایان برسد.

این مدیرعالی صنعت نفت جنوب با انتقاد به اظهارات برخی افراد بی اطلاع از دشواری کار صنعتی گفت: برخی تصورشان از تولید نفت فقط استخراج و جا به جایی نفت است در حالی که در صنعت نفت ما هر دقیقه با یک مشکل رو به رو هستیم که مدیران و کارکنان متخصص ما باید با اتخاذ تصمیم مناسب علاوه بر حل مسئله و نگه‌داشت روند تولید، باید مراقب مخاطرات زیست محیطی و از همه مهمتر حفظ سلامت مردم و شهروندان ساکن مناطق عملیاتی نیز باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار