استاندار کرمان گفت: اگر شرکت‌های بزرگ استان بارشان را از دوش بانک‌ها بردارند بخش اعظمی از مسائل کرمان حل می‌شود، پیگیر این مسأله هستیم.
کد خبر: ۱۱۴۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳ 05 December 2023

به گزارش تابناک کرمان، محمدمهدی فداکار امشب در جمع صنعتگران شهرستان رفسنجان در محل فرمانداری رفسنجان به دغدغه صنعتگران پاسخ داد و اظهار داشت: ماهیانه در اتاق بازرگانی استان کرمان مسائل و دغدغه‌ها مطرح و چاره‌اندیشی می‌شود، صنایع و شرکت‌های رفسنجان هم می‌توانند در این اتاق حضور یابند و به بیان مسائل تا رسیدن به راه حل مناسب بپردازند.
استاندار کرمان به حوزه مشکلات برق استان اشاره کرد و با بیان اینکه کشاورزان درگیر برق کشاورزی هستند، تصریح کرد: هر مشکلی راه حلی دارد، در حوزه برق چاه‌های کشاورزی هر چاه نیاز به ۲۰۰ کیلووات برق دارد، در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که تابش نور خورشید بی‌نظیر و قابل تبدیل کردن آن به برق است، لذا با احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌توان برق چاه‌های کشاورزی را تأمین کرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های بزرگ استان کرمان نیاز برق مصرفی خود را با احداث نیروگاه خورشیدی تأمین می‌کنند.
فداکار افزود: پیمان سپاری ارزی یکی از مشکلات عمده کشاورزان است که با پیگیری‌های لازم از سال آینده در برنامه هفتم برای پنج سال آینده در بخش کشاورزی حذف شد و کشاورزان از این لحاظ مشکلی نخواهند داشت.
فداکار بیان کرد: متخصصان علمی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان هزینه‌هایی که در هر هکتار باغ پسته (شامل آبیاری، کارگر، هزینه کوددهی، تراکتور جهت تعمیرات و غیره) می‌شود را محاسبه و سندسازی کنند، این پژوهش می‌تواند در نظردهی مسؤولان کشوری و ملی بسیار کارگشا باشد.
وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از منابع بانک‌ها تسهیلات است، گفت: منابع بانک‌ها بیش از این جوابگو نیست و البته اشکال در بانک‌ها نیست و اشکال در این است که سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌ها بانک محور شده و حتی شرکت‌های بزرگ و بورسی ما مانند گل‌گهر از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند در حالی که می‌توانند در بازار سرمایه مانند بورس نسبت به افزایش سرمایه اقدام و سرمایه کنند.
استاندار کرمان بیان کرد: بخش بزرگی از بورس کشور متعلق به شرکت‌های استان کرمان مانند گل‌گهر سیرجان، گهرزمین، مس باهنر کرمان است، اما به صورت سنتی از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌کنند.
وی گفت: اگر شرکت‌های بزرگ بارشان را از دوش بانک‌ها بردارند بخش اعظمی از مسایل حل می‌شود که پیگیر این مسئله هستیم.
وی به مسأله آب هم اشاره و بیان کرد: آب برای مصرف صنعت تعریف و در حال اجراست و برای صنعت رفسنجان به زودی بهره برداری خواهد رسید.
استاندار کرمان ادامه داد: برای تامین آب صنعت شهرستان‌های استان از جمله انار و راور هم از همین خط انتقال آب خلیج فارس اختصاص یافته و مشکل آب صنعت استان کرمان در حال رفع شدن است.
وی در ادامه اظهار کرد: صرفه‌جویی در گاز استان کرمان به ۴ میلیون متر مکعب رسید که اگر به ۴.۷ میلیون متر مکعب برسد جوابگوی نیازهاست، صنعت اشتغال و تولید را باید حفظ کرد، فرهنگ مصرف برق و آب هم باید اصلاح شود.
فداکار گفت: رتبه کسب‌وکار استان کرمان امسال به ۱۲ ارتقا یافته، این در حالی است که در اردیبهشت سال گذشته ۳۱ بوده، با تلاش این رتبه ارتقا یافته که مایه خوشحالی است.
وی درخواست کرد: مواردی که دارای مشکل هستند به استانداری اعلام تا پیگیری شود در کشکوئیه رفسنجان دو واحد تولیدی با اشتغالزایی ۸۰۰ نفر مشکلاتی داشت که پیگیری کردیم و حل شد، به‌زودی عملیات اجرایی این دو طرح آغاز خواهند شد.
استاندار کرمان ابراز کرد: برای رفع بیکاری هم مرکز مهارت‌آموزی راه‌اندازی شود تا زمینه جذب متخصص‌ها در شرکت‌ها فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: برای صنایع دستی هم اداراتی که می‌خواهند به کسانی هدیه دهند از تولیدات صنایع دستی داخل شهرستان خریداری و اهدا کنند تا درآمد خانوار‌ها در حوزه صنایع دستی رونق بگیرد و از افول بیرون آید.
منبع/فارس

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار