نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات خوبی که برای مدیریت بازار ارز در کشور صورت گرفته است، گفت: امروز جمهوری اسلامی پیروز میدان اقتصاد ارزی است.
کد خبر: ۱۱۴۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸ 26 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، عبدالرضا مصری در نشست هم‌اندیشی با اصناف و فعالین اقتصادی کرمانشاه که امروز (پنجم آذر) برگزار شد، وضعیت عمومی اقتصادی کشور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه امروز شاهد ثابت اقتصادی در کشور هستیم و اگرچه برخی تحولات سیاسی منطقه مانند جنگ اکراین و یا جنگ غزه می‌توانست اثرات بسیار سخت و سنگینی برای اقتصاد کشور داشته باشد، اما با مدیریت صورت گرفته چنین مواردی را شاهد نبودیم.

وی با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی که از سوی برخی تحلیلگران خارجی و فعالین فضای مجازی درباره نرخ ارز در ایران مطرح بود، افزود: در برخی موارد شاهد اعلام نرخ‌های سرسام آوری بودیم که قرار بود ناشی از فشار تحریم‌های فلج کننده و تگنا‌های اقتصادی به کشور تحمیل شود که با پختگی مسئولین کشور و تدابیری که اتخاذ شد و همچین همراهی و آگاهی مردم، یک دهم پیش‌بینی‌هایی که برای افزایش نرخ ارز اعلام شده بود، محقق نشد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را پیروز میدان اقتصاد ارزی طی یکسال اخیر دانست و اظهار کرد: حتی کسانی که این افزایش نرخ ارز را پیش بینی کرده بودند، در حال مطالعه هستند که ایران چگونه نرخ ارز را کنترل کرد.

وی از چند عاملی که به ایجاد ثبات ارزی در کشور کمک کرده یاد کرد که مهمترین آن مدیریت متمرکز منابع و مصارف ارزی و آن هم در اختیار بانک مرکزی بوده که بر اساس آن مقرر شد همه منابع ارزی یک جا جمع و از همین محل تقسیم شود.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی اولویت‌بندی تخصیص ارز برای واردات کالا‌ها را نیز از دیگر اقداماتی برشمرد که به کنترل بازار ارز کمک کرد و گفت: اولویت اصلی تخصیص ارز برای کالا‌های اساسی، دارو، نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی و ... بود.

مصری مناسبات خوب سیاسی با کشور‌های دنیا و آزاد شدن بخشی از دارای‌های ارزی را نیز بر مدیریت ارز در کشور موثر دانست و تاکید کرد: برخلاف ادوار گذشته، بخشی از دارایی‌های ارزی آزاد شده برای حفظ تعادل ارزی در کشور و ثبات بازار نگه داشته شده و این فرآیند با هدف ثبات ارز با روند کاهشی قیمت ادامه خواهد یافت.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: قطعا اقداماتی که برای مدیریت ارز صورت گرفته همراه با فشار‌ها و تنگا‌هایی برای برخی بخش‌ها از جمله حوزه تولید بوده، اما با گذر از این شرایط و ایجاد ثبات در بازار ارز، گشایش‌هایی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به تاثیر مدیریت ارز بر قیمت‌های بازار، خاطرنشان کرد: هر زمان که نرخ ارز بالا می‌رود قیمت همه کالا‌ها متناسب با آن افزایش می‌یابد و جلوی این موضوع نیز تا حدودی گرفته شد.

تاکید بر کاهش نرخ تورم

مصری وضعیت کنونی کالا‌های اساسی موجود در بازار را نیز مطلوب ارزیابی کرد و یادآور شد: اگرچه در زمینه کالا‌های اساسی دچار گرانی هستیم، اما کمبود جدی نداریم که تامین به اندازه کالا‌ها خود فاکتور بسیار مهمی است.

نائب رئیس اول مجلس شورای بر لزوم کاهش تورم در کشور نیز تاکید و اظهار کرد: کاهش تورم بر خلاف تصوری که عامه جامعه دارند به معنای ارزان شدن کالا‌ها نیست، بلکه به معنای عدم گران شدن کالا‌ها نسبت به گذشته است.

وی با بیان اینکه در برابر تورم نباید به سمت چاپ پول و تزریق نقدینگی بدون پشتوانه در جامعه برویم، گفت: قرار نیست هرچقدر تورم بالا رفت به همان اندازه پول چاپ کنیم و تسهیلات به بخش تولید بدهیم و یا حقوق کارمندان و کارگران را بالا ببریم، چون این فرآیند در نهایت کمکی به اقتصاد و معیشت مردم نخواهد کرد.

تنها ۳ درصد خودرو‌ها مشمول پرداخت مالیات می‌شوند

به گزارش ایسنا، موضوع دیگری که مصری در این نشست به آن پاسخ داد دغدغه‌های افزایش فشار مالیاتی در بودجه سال آینده بود که در این خصوص گفت: این افزایش مالیات صرفا از محل جلوگیری از فرار مالیاتی محقق می‌شود، نه فشار بیشتر به بخش تولید.

وی از مخالفت صریح خود با هرگونه افزایش ارقام مالیاتی یاد کرد و افزود: به هیچکدام از مالیات‌های جدید که در بودجه سال آینده دیده شده، رای ندادم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی توجیهی که برای وضع مالیات برای خودرو‌های میلیاردی مطرح است را استفاده بیشتر افرادی که تمکن مالی دارند از یارانه بنزین دانست که به نوعی اجحاف در حق سایر افراد جامعه است و ادامه داد: هدف این است که با کسب مالیات از خودرو‌های گرانقیمت، یارانه بنزین تا حدودی برگردد.

مصری گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته ۹۷ درصد خودرو‌های موجود در کشور مشمول پرداخت این مالیات نیستند و مالیات بر خودور فقط به سه درصد خودرو‌های موجود در بازار تعلق می‌گیرد.

وی در ادامه به دغدغه‌های فعالین اقتصادی در زمینه‌های مختلف بازگشت ارز، محدودیت ریاست اتحادیه‌های صنفی برای بیش از دو دوره متوالی و ... پاسخ داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار