پیش از ﮐﺸﻒ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ داروﻫﺎی ﺿﺪ دﯾﺎﺑﺖ راﯾﺞ، ﺑﯿﻤﺎران مبتلا به دﯾﺎﺑﺘ ﺑﺎ ﮔﯿﺎﻫﺎن داروﯾﯽ و درﻣﺎن‌های ﺳﻨﺘﯽ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﻣﯽ ﺷﺪﻧﺪ.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱ 25 November 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: در ﻃﻮل ﻫﺰاران ﺳﺎل از ﭼﺎی ﺑﺎﺑﻮﻧﻪ ﺑﺮای آراﻣﺶ و ﺗﺴﮑﯿﻦ اﻋﺼﺎب ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻧﻮﺷﯿﺪن ﭼﺎی ﺑﺎﺑﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر روزاﻧﻪ، ﺑﻪ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﻣﺸﮑﻼت و ﻧﺎراﺣﺘﯽ ﻫﺎی ﻧﺎﺷﯽ از دﯾﺎﺑﺖ ﻧﻮع دوم از ﻗﺒﯿﻞ از دﺳﺖ دادن ﻗﺪرت ﺑﯿﻨﺎﯾﯽ ﯾﺎ آﺳﯿﺐ ﻫﺎی وارده ﺑﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻋﺼﺒﯽ و ﮐﻠﯿﻪ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

 

ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان در ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﻮش ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ ﻧﻮع دو ﺑﻮدﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺪت سه ﻫﻔﺘﻪ، ﻫﺮ روز ﻣﻘﺪار ﻣﻌﯿﻨﯽ ﻋﺼﺎره ﺑﺎﺑﻮﻧﻪ دادﻧﺪ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪﻧﺪ ﺳﻄﺢ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن آن ﻫﺎ ﺗﺎ ۲۵ درصد ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ.

ﭘﺲ از ﻣﺪﺗﯽ ﻣﻌﻠﻮم ﺷﺪ ﮐﻪ ﻋﺼﺎره اﯾﻦ ﮔﯿﺎه ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺳﻄﺢ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن را ﭘﺎﯾﯿﻦ آورده و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آﻧﺰﯾﻤﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ افزایش ناراحتی‌های ناشی از دیابت است را متوقف کند.

پژوهشگران با دستیابی به این نتایج امیدوار شده اند که بتوانند از این گیاه دارو‌های ضد دیابت تولید کنند. البته مصرف بابونه خواص بسیار دیگری نیز دارد.

همچنین نوشیدن چای سبز از گذشته به عنوان آرام بخش و تسکین دهنده مورد استفاده بوده است و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻧﺸﺎن داده ﮐﻪ ﻣﺼﺮف آن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از دﯾﺎﺑﺖ ﻧﻮع دو ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﻨﺪ. ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﺑﯿﺶ از ۱۲۰۰ ﮔﯿﺎه داروﯾﯽ در ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻮارض ﻧﺎﺷﯽ از آن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

در ۱۰ تا ۲۰ ﺳﺎل گذشته تحقیقات آزمایشگاهی و همچنین بالینی متعددی روی گیاهان دارویی مورد استفاده در درمان دیابت انجام گرفت که در تعدادی از آن‌ها اثرات قابل ملاحظه‌ای در کاهش قند خون بیماران دیابتی مشاهده شد.

پیاز، سیر، شنبلیله، خیار تلخ، علف شور، انار، گل محمدی، چای سبز، هندوانه ابوجهل، گل محمدی، سماق، شیرین بیان، گشنیز، خرفه و صمغ عربی، تعدادی از گیاهان دارویی موثر در درمان دیابت به شمار می‌رود.

اما به یاد داشته باشیم مصرف خودسرانه دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی به صورت خودسرانه می‌تواند منجر به مسمومیت، تداخل دارویی و عود کردن برخی از بیماری‌ها شود و سلامت فرد را تهدید کند.

دارو‌های گیاهی و گیاهان دارویی می‌بایست از سوی متخصص طب سنتی و بر اساس شرایط فرد تجویز شود.

با توجه به اهمیت شناسایی زودهنگام بیماری‌های مزمن در کاهش عوارض این بیماری ها، پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» از ۲۰ آبان در استان فارس، همزمان با سراسر کشور آغاز شده است و در این پویش افراد بالای ۱۸ سال و تمامی مادران باردار در هر سنی با اندازه گیری فشار خون و انجام رایگان آزمایش قند خون در مراکز دولتی ارائه دهنده خدمت در مناطق شهری و روستایی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار