در دولت سیزدهم موضوع توسعه فعالیت های بین المللی دانشگاه امام(ره) بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و طی دو سال گذشته موضوع فعالیت مرکز آموزش زبان فارسی در تعدادی از کشورهای اسلامی با جدیت دنبال شده است.
کد خبر: ۱۱۳۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱ 23 November 2023

به گزارش تابناک قزوین، از زمان آغاز فعالیت دانشگاه بین المللی امام (ره) قزوین، گسترش حوزه نفوذ زبان فارسی و آموزش آن به علاقمندان در کشور‌های مختلف به عنوان یکی از اهداف اساسی این مجموعه تعیین شد و بر این اساس راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در این دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.

در دولت سیزدهم موضوع توسعه فعالیت‌های بین المللی دانشگاه امام (ره) بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و طی دو سال گذشته موضوع فعالیت مرکز آموزش زبان فارسی در تعدادی از کشور‌های اسلامی با جدیت دنبال شده است.



راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی در عراق و لبنان

سید علی قاسم‌زاده در جریان برگزاری رویداد یک روزه «جام رسانه امید» ویژه اصحاب رسانه استان قزوین، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص راه اندازی مراکز آموزش زبان فارسی در تعدادی از کشورها، گفت: با توجه به ماموریت و رسالت دانشگاه، در تلاش هستیم ضمن توسعه کمی دانشگاه، دانشکده‌ها و پژوهشکده ها، به تاسیس چند مرکز آموزش زبان فارسی در خارج و اعزام استادان زبان فارسی به چند کشور اسلامی اقدام کنیم و با حمایت وزارت علوم در گسترش زبان و فرهنگ فارسی گام‌های موثری برداریم.

وی افزود: توسعه فعالیت‌های این مراکز نیازمند حمایت ویژه دولت می‌باشد که خوشبختانه در این خصوص اقدامات خوبی به مرحله اجرا رسیده است.

این مسوول اضافه کرد: در این راستا مراحل تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی در کشور‌های عراق و لبنان به خوبی پیش رفته و در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد ثمرات ارزشمندی در این بخش باشیم.

رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) همچنین عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۸ هزار دانشجو در این دانشگاه در حال تحصیل می‌باشند که از این تعداد ۶۰۰ دانشجو بین المللی از ۲۰ کشور دنیا در این دانشگاه هستند.

قاسم زاده با بیان اینکه در حوزه فرهنگی برنامه‌های متعددی در سال جاری تعریف شده که انتظار می‌رود در ایجاد محیطی فرهنگی و پویا اثرگذاری داشته باشد، گفت: دانشگاه امام (ره) نقش محوری در سند آمایش آموزش عالی استان دارد که می‌تواند پشتوانه خوبی برای تصمیم سازی و تصمیم گیری کلان در این حوزه مهم شود.



آموزش زبان فارسی به دانشجویان ۱۱٠ کشور دنیا

سید محسن حسینی رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه امام (ره) با سابقه‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی کشور به شمار می‌رود و در مدت حدود: ۳۳ سال فعالیت، موفق به آموزش زبان فارسی به ۱۲ هزار دانشجو از ۱۱۰ کشور جهان شده است.

وی عنوان کرد: این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های ایران به عنوان سفیران فرهنگی به اقصی نقاط جهان فرستاده شده اند.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به کشب رتبه برتر کشوری در سال گذشته تصریح کرد: معمولا در طول سال از حدود ۷۰۰ نفر دانشجوی کشور‌های مختلف میزبانی می‌کنیم و در حال حاضر هم حدود ۲۰۰ نفر مشغول فراگیری زبان فارسی در این مرکز هستند تا پس از گذراندن دوره‌های آموزش زبان فارسی به دانشگاه‌های مختلف کشور معرفی شده و یا در همین دانشگاه مشغول تحصیل شوند.

این مسوول بیان کرد: دوره‌های آموزش زبان فارسی به دو دوره مقدماتی و تکمیلی تقسیم می‌شود که در دوره مقدماتی با مواردی، چون خواندن و نوشتن زبان فارسی آشنا می‌شوند و در دوره‌های تکمیلی دروس تخصصی مربوط به رشته تحصیلی خود را فرا می‌گیرند.

وی ادامه داد: این دانشجویان زبان فارسی را در طول دو ترم دانشگاهی که هر ترم شامل۲۰ واحد درسی است، فرا می‌گیرند بنابراین در یادگیرس زبان فارسی و به تبع آن گذراندن دروس دانشگاهی موفق‌تر هستند.

رئیس مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های دانشگاه‌های کشور، تعدد مراکز یادگیری زبان فارسی است، عنوان کرد: ۳۵ مرکز یادگیری زبان فارسی در کشور فعال هستند که باعث ایجاد رقابت ناسالم شده است، زیرا بسیاری از این مراکز بدون فراهم کردن بستر لازم اقدام به جذب دانشجو کرده اند.

حسینی خاطرنشان کرد: تعدد مراکز آموزش زبان فارسی آسیب‌های زیادی را به وجود آورده است، زیرا با دانشجویانی رو به رو می‌شویم که در ایران مدرک می‌گیرند، ولی قادر به صحبت کردن به زبان فارسی نیستند چراکه دوره‌های یادگیری زبان فارسی را به خوبی سپری نکرده اند.

همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه بین‌المللی امام (ره) در حوزه آموزش زبان فارسی

مدتی پیش اعلام شد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در حوزه‌های آینده‌پژوهی و آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان به امضا رسید.

مطابق اعلام طرفین با توجه به اینکه از یکسو دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) مؤسس رشته آینده پژوهی در ایران است و دارای بیشترین تعداد فارغ‌التحصیل دکتری آینده پژوهی در ایران می‌باشد و از سوی دیگر، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا (دافوس) به‌عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه نظامی کشور و عالی‌ترین مرجع علمی ارتش که متولی اصلی آموزش فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی کلان در حوزه جنگ تلقی می‌شود، تفاهم نامه همکاری این دو نهاد امضا رسید.

همچنین با توجه به سابقه طولانی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا در تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نظامی بین‌المللی و به تبع آن، آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان، تفاهم‌نامه‌ای با هدف انتقال دانش و تجربیات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان و استفاده از ظرفیت دافوس به‌منظور انجام همکاری‌های آموزشی و پژوهشی مشترک در حوزه آموزش زبان فارسی به غیرایرانیان امضا شد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار