استاندار لرستان با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف آب در حوزه کشاورزی گفت : در کشور و استان بهترین تجربه ها و یافته ها را برای ایجاد الگوهای مناسب و پربهره در بخش کشاورزی کسب کرده ایم اما در اجرا عملکرد قابل قبولی نداشته ایم که نیازمند اقدامات موثر و جهادی در این حوزه هستیم .
کد خبر: ۱۱۳۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱ 15 November 2023

به گزارش تابناک لرستان، فرهاد زیویار عصر چهارشنبه در جلسه ستاد الگوی کشت استان با بیان این که در حال حاضر تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد این تجربه‌ها در اجرا مورد استفاده قرار می‌گیرند، ادامه داد: اگر بتوانیم حداقل تجربه‌های پژوهشی به دست آمده را تا ۵۰ درصد در بخش کشاورزی به اجرا برسانیم شاهد تحول بزرگی در تولید و زراعت خواهیم بود.

وی عدم طراحی و اجرای زنجیره‌های ارزش برای محصولات کشاورزی از تولید تا توزیع، تبدیل و بسته بندی را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و عنوان کرد: کشاورزان ما در برخی از محصولات کشاورزی جایگاه نخست را در کشور دارند، اما چون این تولیدات به مر حله فرآوری و صنایع تبدیلی نمی‌رسد و در مسیر زنجیره‌های ارزش قرار نمی‌گیرد دستاورد و آورده چندانی برای کشاورزان نداشته است.

استاندار لرستان بر استفاده بهینه از منابع به ویژه آب کشاورزی تأکید کرد و گفت: سرانه مصرف آب در حوزه کشاورزی در کشور ما بسیار بالا و نامتعارف است و جای کار بسیار دارد.

زیویار تأکید کرد: الگو‌های مناسب استفاده از آب در بخش کشاورزی بسیار مهم است و باید به صورت جدی در برنامه‌های توسعه‌ای و تحولی این حوزه قرار گیرد.

وی ابلاغ نرخ خریدتضمینی قبل از زمان برداشت محصولات، پرداخت به موقع خسارت‌های بیمه محصولات، حمایت از برخی از کشاورزان که ممکن است تولیدی بیش از الگوی کشت داشته باشند را از جمله خواسته‌های مهم کشاورزان استان عنوان کرده و خواستار پیگیری توسط مسئولان ذیربط شد.

ستاد الگوی کشت استان لرستان با رویکرد هم اندیشی انتقال فناوری به روستا‌ها به ویژه در حوزه زراعت (روستای نوفن) با حضور علیرضا مهاجر معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان، مدیر کل جهاد کشاورزی، مدیر کل برنامه و بودجه استان و مدیران مرتبط و کارشناسان حوزه کشاورزی برگزار شد.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار