فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان مطرح کرد:
یک فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان گفت: 12.96 درصد جمعیت استان خراسان به دیابت مبتلا هستند
کد خبر: ۱۱۳۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶ 11 November 2023

به گزارش تابناک رضوی، دکتر محمدعلی یعقوبی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، شیوع دیابت در کشور در سال‌های قبل ۱۱ درصد بود که این آمار اخیرا به حدود ۱۴ درصد رسیده است. همچنین شیوع در استان‌های مختلف، متفاوت است، به طوری که شیوع آن در استان‌های مرکزی مثل یزد بیشتر و در استان خراسان رضوی و بر اساس مطالعات ۱۲.۹۶ درصد است، بنابراین یک بیماری شایع است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
دیابت، سومین علت مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر
وی با بیان اینکه بیماری دیابت قرن‌ها پیش وجود داشته ولی علت‌شناسی و سبب‌شناسی آن در ۱۰۰ الی ۱۵۰ سال گذشته انجام شده است، افزود: دیابت شیرین یکی از بیماری‌های متابولیک شایع در سراسر دنیا است که بر اساس آمارهای جهانی تقریبا هشتمین علت مرگ و میر در میان کل بیماری‌ها و سومین علت مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر بعد از بیمارهای قلبی عروقی و سرطان است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: شاخصه اصلی این بیماری افزایش قند خون است ولی اینکه چه چیزی باعث بالارفتن قند خون می‌شود بسته به علت متفاوت است؛ به عنوان مثال در دیابت نوع یک که از لحاظ شیوع، شیوع کمتری دارد، علت دیابت، نبود انسولین است.
500 میلیون نفر دیابتی در دنیا
وی افزود: نوع دیگر دیابت، دیابت نوع ۲ است که ۹۰ درصد دیابت را به خود اختصاص می‌دهد که بر اثر آن در مراحل اولیه به دلیل عدم اثر و تاثیر مناسب انسولین بر سلول‌های بدن، قند خون بالا می‌رود. این فوق تخصص غدد و متابولیسم بزرگسالان عنوان کرد: بیماری دیابت در کشور ما نیز به موازات دنیا شیوع بالایی دارد. تقریبا در سال ۲۰۲۱، بالای ۵۰۰ میلیون نفر دیابتی در سرتاسر دنیا وجود داشت که تقریبا ۱.۲ میلیون نفر از آنها دارای دیابت نوع یک بودند. مطالعات تخمین می‌زنند که تعداد بیماران دیابتی در سال ۲۰۴۰ به بالای ۷۳۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند.
دکتر یعقوبی با اشاره به اینکه سبک زندگی نادرست، چاقی و کم‌تحرکی و دریافت کالری بیش از حد نیاز، از مهمترین عوامل بروز دیابت نوع ۲ است، توضیح داد: دیابت ارگانها و بافت‌های مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال دیابت با ایجاد درگیری چشمی می‌تواند نابینایی ایجاد کرده و بر همین اساس، دیابت همچنان شایع‌ترین علت نابینایی در دنیا قلمداد می‌شود.
وی افزود: دیابت شایع ترین علت بیماری‌های کلیوی است؛ همچنین به دلیل درگیری اعصاب، بعد از سوانح و حوادث شایع‌ترین علت قطع عضو دیابت است. دکتریعقوبی بیان کرد: با توجه به شیوع و عوارضی که دیابت ایجاد می‌کند باید به این بیماری توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در این زمینه آموزش خوب و غربالگری مناسب بسته به شرایط توصیه می‌شود که بتوانیم بیماری را به موقع تشخیص داده و درمان مناسب برای آن انجام دهیم تا از عوارض جلوگیری شود.

برچسب ها: تابناک رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار