معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز از آغاز بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴ 11 November 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به لزوم کنترل و بیماریابی در بیماری های غیرواگیر، از آغاز بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون از بیست آبان سال جاری خبر داد.

عباس رضاییان زاده گفت: با رواج سبک زندگی ناسالم از جمله کم تحرکی، استفاده از مواد غذایی ناسالم، مصرف دخانیات و تنش ناشی از پیچیدگی های زندگی در دنیای امروز، شاهد افزایش شیوع بیماری های غیر واگیر همچون دیابت و پرفشاری خون هستیم.

او ادامه داد: در چند سال اخیر، شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال، از ۱۰ درصد به چهارده و نیم درصد و شیوع پرفشاری خون، از ۲۲ درصد به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول در دانشگاه با اشاره به اهمیت الگو‌های رفتاری مبتنی بر سلامت و تشخیص به موقع عوامل خطر و بیماری در مراحل اولیه، گفت: سیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون بالا توسط وزارت بهداشت طراحی و ابلاغ شده و از بیست آبان تا پانزده دی سال جاری، همه افراد بالای ۱۸ سال از نظر فشار خون، قند خون، نمایه توده بدنی و عوامل خطر ابتلا به این بیماری‌ها بررسی می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه، مهم‌ترین اهداف بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشارخون را افزایش آگاهی عموم مردم در خصوص این دو بیماری، غربالگری، شناسایی، پیگیری و مراقبت بیماران با محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع دانست.

او ادامه داد: تمامی خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های پزشک خانواده و مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین ایستگاه‌های سیار و مراکز درمانی بخش دولتی و خصوصی در این طرح مشارکت دارند.

رضائیان زاده از هم استانی‌ها خواست تا برای مشارکت در این طرح ملی و دریافت خدمات رایگان پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری‌های دیابت و فشارخون، در مدت زمان تعیین شده به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

برچسب ها: غربالگری ، دیابت ، فشارخون
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار