معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت گلستان از آغاز طرح ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا، به مدت دو ماه برای افراد بالای ۱۸ سال به مناسبت هفته ملی دیابت خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۷۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹ 10 November 2023

به گزارش تابناک گلستان، موسی الرضا شبیهی شامگاه پنج شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای افراد بالای ۱۸ سال با هدف افزایش نسبت شناسایی، شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون، افزایش آگاهی جامعه در خصوص عوامل خطر، پیامد‌ها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل این بیماری‌ها برای تمامی افراد ۱۸ سال و بالاتر از آن و بانوان باردار در همه گروه‌های سنی از ۲۰ آبان ماه همزمان با سراسر کشور در استان اجرا خواهد شد.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان این طرح در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر که هنوز برنامه پزشک خانواده شهری اجرا نخواهد شد.

وی توضیح داد: طرح غربالگری در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و همچنین چهار شهر مجری برنامه پزشک خانواده شهری استان در پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، بیمارستان‌ها و سایر مراکز تجمعی و اماکنی نظیر مساجد، مدارس و اماکنی نظیر آن اجرا خواهد شد.

شبیهی بیان کرد: شناسایی به موقع دیابت و پرفشاری خون در سطح اول پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است، روش‌های سالم زندگی تا حد زیادی از بروز این بیماری‌ها پیشگیری می‌کند چرا که این بیماری‌ها عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به عنوان ام‌الامراض مطرح است و عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم هستند.

رئیس مرکز بهداشت گلستان گفت: این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می‌کنند مانند حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه، دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

وی افزود: پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی، پیگیری و مراقبت به موقع مبتلایان به این دو بیماری که می‌تواند روند پیشرفت آن را کند کرده و زندگی هزاران نفر و تعداد بیشتری از خانواده‌ها را نجات داده و ضمن صرفه جویی در هزینه‌های سلامت، روند توسعه جامعه را هم تسریع کند.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار