مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران گفت: میدان نفتی گله‌بادوش الیگودرز، ایران را برای اولین بار وارد بازار شیل‌های نفتی دنیا می‌کند.
کد خبر: ۱۱۳۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰ 09 November 2023

به گزارش تابناک لرستان، مهدی فکور در حاشیه بازدید از اولین میدان شیل‌های نفتی کشور در منطقه گله بادوش الیگودرز با اشاره به اینکه ۱۵ سال کار مطالعاتی و میدانی در این محدوده انجام شد تا امروز قابلیت برداشت از این میدان رو زمینی را داشته باشیم، عنوان کرد: این میدان هم به لحاظ کیفیت و کمی از ظرفیت خوبی برخوردار است، نمونه آزمایشی موفقیت آمیز بوده است.

وی افزود: روش برداشت آن پیدا و نمونه نیمه صنعتی آن هم در ابعاد ۱۰ کیلو به روش پیوسته تولید نفت و میعانات نفتی به دنبال داشته است و با میادین نفتی نفت شهر و اهواز برابری می‌کند.

مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: شیل‌های نفتی در دنیا به دو شکل زیر زمینی و روزمینی است، ما در این محدوده از نعمت رو زمینی که ظرفیت بالاتری نسبت به روش زیر زمینی است، برخوردار هستیم.

فکور با اشاره به اینکه یک روش معدنی و یک‌روش صنعتی در فرآیند‌های نفتی داریم، گفت: روش جدیدی که ما پیدا کردیم قابلیت آن برای شیل‌های نفتی ایران است و به زودی ثبت جهانی می‌شود.

وی بیان کرد: کارخانه نیمه صنعتی آن را ساختیم و برداشت میعان، نفت و گاز را در این محدوده داریم.

مدیر اکتشافات شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه استنباط من این است که این میدان خدادادی لرستان را از حیث انرژی و میعانات گازی بی نیاز می‌کند، گفت: موفقیت مهم این است که جمهوری اسلامی برای اولین بار وارد بازار شیل‌های نفتی دنیا می‌شود.

فکور با بیان اینکه در حال برآورد اقتصادی این محدوده معدنی هستیم، عنوان کرد: پس از برآورد اقتصادی که احتمالا ظرف چند ماه آینده تکمیل می‌شود، وارد فاز عملیاتی و احداث کارخانه تولید می‌شویم.

وی گفت: نکته مثبت مربوط به این ظرفیت خدادادی پسماند باقیمانده آن است که کاملا خالص است و دوستدار طبیعت است، نکته دیگر از این پسماند در صنایع دیگر هم می‌شود استفاده کرد.

برچسب ها: لرستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار