سخنگوی شهرداری تهران خبر داد؛
سخنگوی شهرداری تهران گفت: یکی از برنامه‌های مهم سفر تیم مدیریت شهری به چین، مذاکره برای خریداری و انتقال تکنولوژی دستگاه‌های روز زباله‌سوز به ایران بود.
کد خبر: ۱۱۳۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱ 05 November 2023

به گزارش تابناک تهران، عبدالمطهر محمدخانی درباره دستاوردهای حوزه محیط‌زیست در سفر هیئت مدیریت شهری به کشور چین، اظهار داشت: به نظر می‌رسد مهم‌ترین رایزنی‌ها در این حوزه برای خریداری و واردات دستگاه‌های زباله‌سوز شهری صورت گرفته باشد.

محمدخانی با یادآوری مشکلات زیست‌محیطی فراوانی که همیشه در حوزه جمع‌آوری و مدیریت پسماند پایتخت وجود داشت، اضافه کرد: همیشه کارشناسان حوزه محیط‌زیست درباره آسیب‌هایی که مجتمع‌های پردازش و دفن زباله مانند آرادکوه ایجاد می‌کنند، اظهار نظر داشته‌اند. بوی نامطبوع، آلودگی منظر و خطراتی که از ناحیه شیرابه‌های مُضر می‌تواند برای محیط اطراف ایجاد شود، از آن جمله است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های مهم سفر تیم مدیریت شهری به چین، مذاکره برای خریداری و انتقال تکنولوژی دستگاه‌های روز زباله‌سوز به ایران بود. دستگاه‌هایی که می‌توانند با راندمان بسیار بالا، روزانه حجم قابل توجهی از زباله را سوزانده و تبدیل به انرژی برق کنند. بعلاوه این دستگاه‌ها قابلیت تصفیه شیرابه‌های مُضر ناشی از پسماند را دارا هستند.

سخنگوی شهرداری تهران اضافه کرد: نکته جالب دستگاهی که در چین بویژه مورد توجه شهردار تهران و رئیس محترم کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا قرار گرفت، کارایی و راندمان بسیار بالای آن بود. بطوری که در یک روز کاری می‌توانست تا حدود ۵۰۰۰ تُن پسماند را سوزانده و تبدیل به برق کند. این در حالی است که دود و آلودگی بسیار اندکی تولید می‌کرد. آنقدر که در محیط شهری بدون آزار همسایگان مشغول کار بود.

محمدخانی با بیان آنکه حجم تولید روزانه پسماند در پایتخت نیز حدوداً ۵ تا ۸ هزار تُن در روز است، گفت: هم‌چنین میزان برق تولیدی حاصل از سوزاندن زباله این دستگاه بسیار قابل توجه است؛ به‌نحوی که از نگاه کارشناسان می‌تواند کسر قابل توجهی از انرژی روزانه شهروندان تهرانی را تأمین کند.

وی با اشاره به آنکه سطح اشغال این مجتمع زباله‌سوز در قیاس با آرادکوه مثلاً بسیار کمتر است، اضافه کرد: به این ترتیب می‌توان در یک فضای کوچک در نزدیکی‌های محیط شهری این دستگاه را راه‌اندازی کرد. هم‌چنین این مجموعه می‌توانست خاکستر حاصل از سوزاندن زباله‌ها را تبدیل به آجر یا موزاییک کند.

سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با شیوه «تأمین مالی» برای خرید این دستگاه، بیان داشت: در مذاکراتی که صورت گرفت، طرف چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز علاقه کرد و مقرر شد در سفری که بزودی به ایران خواهند داشت، درباره جزئیات مالی و مدل قرارداد بحث و تبادل نظر صورت پذیرد. به این ترتیب می‌توان به راه‌اندازی مجموعه‌های مدرن زباله‌سوز با سرمایه‌گذاری خارجی برای تهران امیدوار بود.

محمدخانی افزود: همان‌طور که قبلاً نیز اعلام شده در سفر به چین تفاهم بسیار خوبی برای برقی‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی پایتخت صورت گرفت. بر این اساس واردات ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز، ۱۰۰هزار دستگاه موتور برقی و ۱۰ هزار دستگاه ون برقی مورد توافق طرفین قرار گرفت.

وی به راندمان بسیار بالای تولید برق توسط دستگاه زباله‌سوز چینی اشاره و خاطرنشان کرد: انرژی اضافی موردنیاز برای شارژ ناوگان عمومی آینده پایتخت را می‌توان از پسماند شهری تأمین کرد. به این ترتیب بدون ایجاد آلودگی جدید حاصل از فعالیت نیروگاه‌های گازی، زیرساخت‌های حمل‌ونقل تهران را کاملاً پاک و برقی کرد.

سخنگوی شهرداری تهران در خاتمه ابراز امیدواری کرد با واردات دستگاه زباله‌سوز و برقی‌سازی ناوگان حمل‎ونقل عمومی، گام بزرگی در راستای صیانت از محیط‌زیست و تغییر چهره شهرمان تهران انجام شود.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار