مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هم اکنون در استان کرمانشاه ۱۵۰۰ نابینا و کم‌بینا عضو این انجمن هستند، گفت : ارائه آموزش‌های مختلف همچون فراگیری خط بریل و موسیقی به اعضا در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۳۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۳ 25 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سنجری مسئول نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان کرمانشاه با بیان اینکه انجمن نابینایان از سال ۱۳۹۸ آغاز به فعالیت کرده است، گفت : نابینایان در بهزیستی دیده نمی‌شوند و در زمینه توانبخشی آن‌ها اقدامی انجام نشده است.

سجاد سنجری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم و اساسی نابینایان در استان نداشتن مکانی ثابت برای فعالیت انجمن نابینایان است، عنوان کرد: این مکان باید دسترسی راحتی برای نابینایان داشته باشد تا این افراد بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

وی گفت: مدیرکل بهزیستی در حضور استاندار وعده ۶ ماهه برای راه‌اندازی این انجمن دادند، اما اکنون ۹ ماه از این وعده می‌گذرد و هنوز محقق نشده است و این در حالی است که این درخواست بسیار ساده است.

مسعود پایدار، معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه اظهار داشت: حدود ۶۶۰۰ نفر در استان کرمانشاه از مشکلات بینایی رنج می‌برند که از این تعداد ۸۸۷ نفر دچار نابینایی مطلق هستند و خدمات متفاوتی را از سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به ارائه خدمات معیشتی، خانوادگی و شغلی به نابینایان عنوان کرد: با توجه به اینکه روشن دلان افرادی با دانش بالا هستند، به‌زودی کتابخانه‌ای با ۱۰۰۰ جلد کتاب بریل در کرمانشاه برای نابینایان راه‌اندازی می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه در رابطه به مکان انجمن نابینایان استان گفت: این درخواست به حق و راحت است و پیگیر آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اختلالات بینایی قابل پیشگیری است، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های بهزیستی در این راستا طرح بینایی‌سنجی کودکان سه تا ۶ سال است که در سال گذشته ۸۸ هزار کودک غربالگری شدند و از بین آن‌ها ۱۰۰۰ کودک مشکوک شناسایی و در نهایت حدود ۵۰۰ کودک برای درمان معرفی شدند. یکی از اختلالات چشم، تنبلی چشم است که چنانچه در کودکی تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است و با طرح غربالگری بهزیستی از اختلال بینایی حدود ۵۰۰ کودک در آینده جلوگیری شد.

شهبازی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اظهار داشت: از تعداد نابینایان استان ۳۶۵۱ نفر مادرزادی است و تعداد زنان نابینای استان ۲۱۷۱ و تعداد مردان ۴۱۰۰ نفر است.

وی به بخشی از علل معلولیت نابینایی اشاره و عنوان کرد: ۱۷۹۲ نفر به دلیل بیماری، ۲۶۶ نفر بر اثر سوختگی، ۲۴ نفر به‌دنبال تصادفات، ۲۶ نفر حین کار، سه نفر بر اثر درگیری و نزاع، ۸۴ نفر بر اثر بیماری ژنتیکی، ۶ نفر به علت عوارض زایمان، پنج نفر بر اثر سقوط جسم سنگین و ۶۸۵ نفر دیگر بر اثر سایر موضوعات دچار نابینایی شده‌اند.

شهبازی افزود: در اداره بهزیستی کمیسیون تشخیص نوع معلولیت تعیین شده که چهار کد برای این افراد شامل خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید مشخص شده که هر چهار کد در پوشش سازمان بهزیستی هستند. ۲۶۴۲ نفر کد خفیف، ۱۰۸۷ نفر کد متوسط، ۱۹۵۲ نفر کد شدید و تعداد ۸۸۷ نفر کد بسیار شدید یا نابینایی مطلق دارند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مستمری و اشتغال این افراد بر اساس شدت نابینایی آن‌ها تعیین می‌شود، عنوان کرد: هرچه درصد نابینایی افراد بیشتر باشد خدمات ویژه‌تری دریافت می‌کنند.

شهبازی از فعالیت یک مرکز روزانه خانواده و کودک مبتلا به اختلالات بینایی با عنوان مرکز عصای سفید در استان خبر داد و گفت: در این مرکز خدمات آموزشی و هنری از جمله جهت یابی، آموزش خط بریل و دیگر آموزش‌های تخصصی مورد نیاز مددجویان کودک مبتلا به اختلال بینایی ارائه می‌شود. اکنون این مرکز با ظرفیت ۵۰ نفر در استان فعالیت دارد و ۵۰ کودک در آن مشغول آموزش هستند.

شهبازی با بیان اینکه توانمندسازی نابینایان و کم‌بینایان استان با جدیت در دستور کار قرار دارد گفت: در همین راستا پیگیر افزایش فعالیت این افراد در سطح جامعه هستیم و امسال شاهد رشد ۱۰۰ درصدی اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی و همچنین پذیرش این افراد در آزمون‌های استخدامی هستیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار