اولین همایش روز جهانی استاندارد در نفت جنوب به میزبانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۳۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹ 18 October 2023

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، نخستین همایش بزرگداشت روز جهانی استاندارد در نفت جنوب، امروز یکشنبه 23 مهرماه، با حضور مدیر عاملان شرکت‌های مناطق نفتخیز جنوب و نفت و گاز اروندان، جمعی از مدیران عالی و کارکنان دو شرکت و شرکت گاز استان خوزستان و همچنین معاون مدیرکل استاندارد استان در سالن همایش‌های نیوساید اهواز برگزار شد.

مهندس علیرضا دانشی در این همایش ضمن خیر مقدم و گرامیداشت روز جهانی استاندارد، تشکیل جهان خلقت را بر پایه نظم و استاندارد واحدی خواند و اظهار داشت: ساختار تشکیلاتی جهان هستی، مملو از رمزهای  پیچیده‌ای است، که رمز گشایی از آن‌ها، سبب موفقیت انسان در تمام فعالیت‌های خود می‌شود.

وی افزود: برخی از رمز گشایی‌ها توسط بشر صورت گرفت اما برخی دیگر، توسط انبیاء و با بعثت آنان انجام شد تا انسان را بر کشف اسرار پیرامون خود و تحقیق و علم آموزی مجاب کند.

مدیرعامل محترم شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، وجود استاندارد و انضباط در عالم هستی را پیچیده‌ترین رمز هستی خواند و تصریح کرد: انسان وظیفه دارد با پیروی از نظم موجود در جهان هستی، آن را در زندگی و تمام فعالیت‌های خود رعایت کند تا علاوه بر پیشرفت و موفقیت در کارها، سبب حاکم شدن نظم در جهان هستی شود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه در دین مبین اسلام قرن‌ها پیش از تشکیل گروه‌های علمی و پژوهشی در غرب، با ابلاغ استانداردها و دستورهای انضباطی، انسان را در پیشبرد فعالیت‌های خود کمک کرده است اما متاسفانه امروز شاهد آن هستیم، برخی از کشورهای مسلمان، مرعوب غرب شده و در اجرای بسیاری از استانداردها عقب افتاده‌اند.

این مدیر عالی نفت جنوب، با تاکید بر ایجاد جهش‌های علمی برای ایجاد تحول نو در صنعت نفت، اذعان داشت: بارها گفتم که اگر بخواهیم تحولی نو در صنعت شاهد باشیم، مسیر آن از طریق علم و پژوهش میسر است که در این خصوص مناطق نفتخیز جنوب پیشگام عرصه حمایت از طرح‌های نوآورانه و پژوهشی بوده است.

وی برگزاری کنگره‌های استانداردی را مهم دانست و بیان داشت: این حرکت در زمینه گرامیداشت روز جهانی استاندارد، حرکتی مثبت است اما انتظار داریم در سال‌های آینده این همایش به یک کنگره علمی بزرگ تبدیل و در آن مباحث تخصصی با حضور کارشناسان خبره ایران و جهان، بیان شود.

در ابتدای این مراسم، دکتر رامین روغنیان ضمن خیر مقدم به حضار و تبریک روز جهانی استاندارد، اظهار داشت: استاندارد سازی فعالیت‌ها با جهت حفظ سلامت کارکنان، کاهش تلفات، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های اضافی، حدود یک قرن است در کشور ما و همسو با جوامع جهانی آغاز شده است.

وی افزود: امروز در جهان حدود 25 هزار استاندارد وجود دارد که در کشور ما حدود 35 مورد آن اجرایی شده است، هرچند از کشوری که مهد تمدن و علم جهان است، انتظار می‌رود در جهت اجرای استاندارد پیش گام و فعال تر باشد.

مدیر امور فنی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص اهمیت اجرای استانداردها در نفت جنوب گفت: مناطق نفتخیز جنوب حدود  311 تاسیسات بزرگ نفتی و حدود ۳۰ هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت و گاز، به همراه حجم بالای تاسیسات کوچک و موقت دارد که حفظ سلامت تاسیسات و نگهداری از آن‌ها باید تابع به روز ترین استانداردهای بین المللی باشد.

وی ادامه داد: اداره مهندسی استاندردهای شرکت ملی مناطق نفتخیز از سال 1362 تاسیس شد که امروز دارای 17 کمیته تخصصی با بیش از 300 نفر نیروی متخصص و کارشناس استاندارد است که در موضوع تدوین استانداردها با هدف حفظ، نگهداشت و افزایش تولید فعالیت می‌کنند.

رئیس شورای استاندارد مناطق نفتخیز جنوب در خصوص هدف اصلی اداره مهندسی استاندارد شرکت بیان داشت: در موضوع تدوین استانداردها در مناطق نفتخیز جنوب، دو موضوع بسیار اهمیت دارد که نخست بحث افزایش کیفیت تاسیسات، کاهش هزینه توسعه و افزایش تولید، و موضوع دوم جلوگیری از مخاطرات و اتفاقات غیرمترقبه برای حفظ سلامت کارکنان و تاسیسات است.

در ادامه، مهندس عذاری اهوازی ضمن تقدیر از برگزاری این همایش، در خصوص افزایش تولید در نفت جنوب گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان، هر دو در یک راستا و در یک مسیر فعالیت می‌کنند که توانستند در دو سال گذشته 25 درصد ظرفیت تولید کشور را افزایش دهند.

وی افزود: شرکت نفت و گاز اروندان، مسئولیت بهره‌برداری از میادین غرب کارون را برعهده دارد که نفت سنگین آن دارای خریداران بسیاری در منطقه است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اهمیت اجرای کامل استانداردها در صنعت نفت، بیان داشت: امروز چالش بزرگ صنعت، تدوین استانداردها، تفسیر صحیح و اجرای کامل و صحیح آنهاست چرا که متاسفانه در گذشته تدوین استانداردها به صورت سلیقه‌ای و توسط شرکت‌های پیمانکاری خارجی بوده است.

وی ادامه داد: برای داشتن یک توسعه پایدار و مقابله با تهدیدها، لزوم اجرای دقیق استانداردها بر هیچ کس پوشیده نیست، موضوعی که در برنامه هفتم توسعه صراحتاً تاکید شده و با موضوع استانداردسازی بیان شده بود.

این مدیر عالی صنعت نفت جنوب، استانداردسازی را حلقه مفقوده ارتباط میان نوآوری و بازار خواند و بیان داشت: در کنار تدوین دقیق استاندارد، اجرای آن و ترویج فرهنگ استاندارد و پیروی از استانداردها بسیار اهمیت دارد چراکه اجرای موفق پروژه‌ها فقط با پیروی از نظم و استانداردها ممکن است.

به گزارش NISOC.IR، در انتهای این مراسم، ضمن تقدیر از برخی پیشکسوتان اداره مهندسی استانداردها و فعالان این اداره، احکام جدید مدیران و کارشناسان تدوین استانداردها در مناطق نفتخیز جنوب اعطا شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار