نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: مسئله نان از واجبترین و ضروری ترین مسائل کشور است که باید اهتمام ویژه ای به آن داشت.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶ 16 October 2023

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک حضرت آیت الله دری نجف آبادی در همایش احیای نان کامل گفت: مسئله نان، مسئله ریشه داری است و به آسانی قابل حل شدن نیست چرا که با شهرنشینی، صنعتی شدن کشاورزی و تشکیلات صنعتی و‌ اداری دیگر مانند گذشته تعداد تولید کننده ها بالا نیست و همه مصرف کننده هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه سلامت مردم به سالم بودن نان، آب و‌ هوای سالم وابسته است، افزود: نان های تولیدی در کشور، کیفیت لازم را ندارند و نیاز به یک ضابطه اصولی برای حل این مشکل است.

آیت الله دری نجف آبادی، نان را حیاتی ترین غذای مردم کشور دانست و ادامه داد: تولید نان بی کیفیت؛ امنیت غذایی، سلامت و بهداشت مردم را تهدید می کند و موجب امراض زیادی می شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه اگر نان، درست شود؛ در مصرف سرمایه کشور صرفه جویی می شود، گفت: سرانه مصرف گندم و آرد در ایران، یک و نیم برابر بیشتر از کل دنیاست و هدر رفت این سرمایه ملی، حقوقی، بهداشتی هدر رفت سرمایه کل کشور است چراکه دولت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای نان و آرد هزینه می کند و باید از بیت المال درست استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: استان مرکزی از استان‌های پیشگام در تهیه و تولید آرد و نان کامل است.

دکتر«اردلان زیلابی» افزود: آگاهی‌رسانی به مردم برای بهتر کردن کیفیت نان لازم است تا در سایه آن میزان مصرف نان کامل در بین آحاد جامعه افزایش یابد.

وی بیان کرد: نان قوت غالب مردم است و ۵۰ درصد انرژی و کالری بدن با مصرف نان تامین می‌شود بنابراین باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه، هزینه بالایی برای تهیه نان صرف می‌شود، گفت: نهضت احیای نان کامل در استان مرکزی آغاز شده است.

دکتر زیلابی افزود: نان کامل حاوی مواد غنی است که باعث پیشگیری از بیماری‌های مختلف می‌شود. اگر نان کامل مواد کافی نداشته باشد یا جوش شیرین به آن اضافه شود سلامت مصرف‌کننده را به خطر می‌اندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار