مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس: پیش‌بینی می‌شود بیشترین سطوح زیر کشت کلزا در شهرستان‌های مرودشت، فیروزآباد، لامرد، لارستان، مُهر و فسا توسط کشاورزان سخت‌کوش محقق شود که نقش بسزایی در تأمین امنیت غذایی و کاهش وابستگی به خارج از کشور دارد.
کد خبر: ۱۱۳۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵ 16 October 2023

تابناک فارس به نقل از ایانا: مهدی صادقی با اشاره به اینکه کاشت کلزا از اواسط شهریورماه در شمال این استان آغازشده و تا اواخر آبان ماه در شهرستان‌های جنوبی ادامه دارد، بیان کرد: تاکنون قرارداد کشت چهار هزار و 600 هکتار کلزا با کشاورزان استان فارس منعقدشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود چهار هزار و 500 هکتار دانه روغنی کلزا در استان فارس کشت‌شده بود، افزود: تأمین بذور هیبرید جدید کلزا با پتانسیل عملکرد بالا، عملکرد خوب مزارع کلزا در سال گذشته، نرخ مناسب خرید تضمینی کلزا، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اختصاص کودهای ریزمغذی ازجمله دلایل روی خوش کشاورزان به زراعت کلزا است.

به گفته وی؛ تاکنون 30 تن بذور ارقام هیبرید کلزا شامل ارقام ماراتون، نپتون، هیدرومل، تراپر و هایولا 50 بین کشاورزان توزیع‌شده است و کودهای شیمیایی لازم اعم از کودهای ازته، فسفاته و پتاسه به میزان کافی تأمین و اختصاص‌یافته است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیشترین سطوح زیر کشت کلزا در شهرستان‌های مرودشت، فیروزآباد، لامرد، لارستان، مُهر و فسا توسط کشاورزان سخت‌کوش محقق شود که نقش بسزایی در تأمین امنیت غذایی و کاهش وابستگی به خارج از کشور دارد.

صادقی با اذعان به اینکه دانه روغنی کلزا ازجمله محصولات راهبردی برای تأمین روغن خوراکی موردنیاز کشور و کنجاله آن در تولید خوراک دام مورداستفاده است، یادآور شد: کشت این گیاه در تناوب غلات و افزایش عملکرد تولید مزارع سال بعد نیز مثمر است.

برچسب ها: کشت ، کلزا ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار