مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به مناسبت روز جهانی غذا، بر اهمیت مصرف آب کافی در حفظ سلامت فرد و تنظیم سوخت و ساز بدن تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۳۲۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷ 16 October 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مریم مهارت مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز به مناسبت بیست و چهارم مهر، روز جهانی غذا گفت: انتخاب شعار «آب زندگی است، آب غذاست. هیچ کسی را محروم نکنید.» در سال ۲۰۲۳ میلادی، بر مدیریت هوشمندانه و آگاهانه مصرف آب تاکید دارد.

او با بیان اینکه برای مدیریت هوشمندانه و آگاهانه مصرف آب، باید از یک رژیم غذایی دوستدار آب پیروی شود در این خصوص توضیح داد: این به این معنی است که میوه‌ها و سبزی‌های فصل را انتخاب کنیم، زیرا به طور معمول برای تولید به آب کمتری نیاز دارد و در صورت امکان، غذا‌هایی که به آب کمتری نیاز دارد مانند حبوبات و آجیل را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانیم؛ این یک اقدام دوستانه برای سیاره است و در عین حال تنوع بیشتری را به بشقاب غذایی ما اضافه می‌کند.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز استفاده از مواد غذایی تازه را دیگر راهکار مفید تغذیه‌ای برشمرد و گفت:، زیرا مواد غذایی تازه به طور کلی سالم‌تر است و نسبت به غذا‌ها و نوشیدنی‌های فرآوری شده، به آب کمتری برای تولید نیاز دارد.

مهارت، ضمن بیان این موضوع که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، بخش مهمی از حفظ سلامتی و حمایت از سلامت محیط زیست به شمار می‌رود، اظهار کرد: باید تولید محصولاتی که برای تهیه آن‌ها آب زیادی مصرف می‌شود مانند برنج و پروتئین‌های حیوانی را کاهش داده و در مقابل محصولاتی نظیر حبوبات که برای تولید به آب کمتری نیاز دارند، کشت شود.

او ضمن تاکید بر اهمیت کاهش ضایعات غذایی در مدیریت مصرف آب، بیان کرد: لازم است برای دستیابی به الگوی صحیح مصرف، خرید‌ها را بر اساس لیست مایحتاج خود انجام دهیم، مواد غذایی را به اندازه نیاز خرید کنیم، در صورت امکان با نوآوری در دستور تهیه غذا، از باقیمانده غذا‌ها مجدد استفاده کنیم و اگر فضای کافی داریم، ضایعات خود را کمپوست کنیم.

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه اظهار کرد: صرفه جویی در مصرف آب، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود که با استفاده از روش‌هایی همچون کوتاه کردن مدت زمان دوش گرفتن، تعمیر نشتی لوله‌ها و استفاده از آب بدون نمکی که سبزی‌ها را در آن شسته ایم، برای آبیاری گیاها، قابل دستیابی است.

او اضافه کرد: در نظر داشته باشیم که دسترسی به آب آشامیدنی سالم و مصرف آب کافی در طول روز، نقش به سزایی در حفظ سلامت فرد و تنظیم سوخت و ساز بدن دارد. شست و شوی میوه‌ها و سبزی‌ها با آب سالم و عاری از آلودگی در پیشگیری از بیماری‌های گوارشی و حفظ ایمنی مواد غذایی الزامی است، بنابراین باید با صرفه جویی و مصرف بهینه آب، قدمی بزرگ در مسیر تسهیل دسترسی و استفاده همه افراد به آب آشامیدنی سالم فراهم کنیم.

برچسب ها: مصرف آب ، آب کافی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار