رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی:
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: رویکرد آموزش و پرورش استثنایی فراگیرسازی است و در فراگیرسازی علاوه بر متناسب‌سازی مدارس عادی باید آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان، مناسب‌سازی کتب و فراهم کردن شرایط حضور دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵ 09 October 2023

به گزارش تابناک رضوی، جواد روحانی در نخستین جلسه کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در شهرستان کلات از بیش‌ترین جذب و پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در کشور خبرداد و اظهارداشت: اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی حدود 9 هزار دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه و 10 هزار دانش‌آموز تلفیقی فراگیر و با مشکلات ویژه یادگیری را زیرپوشش دارد.

وی فلسفه تشکیل این جلسات را تعامل و ارتباط بین ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی و شناخت اقتضائات یکدیگر به منظور اجرای عدالت آموزشی دانست و افزود: رویکرد آموزش و پرورش استثنایی فراگیرسازی است و در فراگیرسازی علاوه بر متناسب‌سازی مدارس عادی باید آموزش مهارت‌های چندگانه به معلمان، مناسب‌سازی کتب و فراهم کردن شرایط حضور دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی در نظر گرفته شود.

روحانی تصریح کرد: انتظار داریم در ادارات کل استان و مناطق نیز به آموزش و پرورش استثنایی توجه شود و تقسیم کار صورت گیرد و با تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی، آموزش و پرورش استثنایی را در اولویت قرار دهند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: با هدف بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های مؤثر درون و برون سازمانی و در راستای ارتقای کیفیت بخشی فعالیت‌های آموزشی توانبخشی و مشاوره‌ای دانش‌آموزان و کودکان با نیاز‌های ویژه و با فراهم‌آوردن زمینه مشارکت یکپارچه و نظام‌مندی تمامی دستگاه‌های مرتبط در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش استثنایی، کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه تشکیل شده و این کمیته به سایر ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌ها نیز تسری پیدا خواهد کرد.

وی تأکیدکرد: با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش استثنایی فقط در مرکز استان می‌باشد تشکیل کمیته هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی در راستای ارتقای کیفیت و گسترش عدالت آموزشی، امری لازم و ضروری است و هدف مشارکت تمامی ادارات شهرستان‌ها، مناطق و بخش‌های برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه می‌باشد.

روحانی یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را که در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی دانست و گفت: به دلیل اهمیت این موضوع، قرارگاه عدالت آموزشی و تربیتی در وزارت تشکیل شده است. عدالت آموزشی باید برای تمام کودکان لازم التعلیم رعایت شود. یک قشر از این کودکان، دانش آموزان با نیاز‌های ویژه هستند که بعضی از والدین از پذیرش معلولیت فرزندشان امتناع می‌کنند و مانع از ثبت نام وی در مدارس می‌شوند لذا باید جهت جذب و پوشش تحصیلی دانش‌آموزان بیشتر تلاش شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بیان کرد: در شهرستان کلات 8700 دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که طبق آمار بین‌المللی باید 2 تا 3درصد از این افراد دانش‌آموز با نیاز ویژه باشند که این دانش اموزان می‌توانند شامل دیرآموز و یا مشکلات یادگیری باشند.

وی به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش به 4 سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت‌ها جلوگیری کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: دومین شاخص را فراگیر‌سازی می‌دانیم و این درحالی است که 2400 دانش اموز با هوش عادی که از معلولیت‌های خفیف برخوردارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می‌کنند اما سایر دانش اموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص و فراهم نبودن زیرساخت‌ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می‌کنند از این رو فراگیرسازی نیاز به مناسب‌سازی فضا، محتوا‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات بهنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرخ تکرار پایه و افت تحصیلی دانش‌آموزان خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان کلات از شهرستان‌های نمونه‌ای است که حدود 900 دانش‌آموز را مورد سنجش و غربالگری قرار داده است بیان کرد: شناسایی دانش آموزان دارای نقص گفتار و زبان، اختلالات هیجانی رفتاری، دیرآموز و دانش‌آموزان با مشکلات ویژه یادگیری از مأموریت‌های مراکز جامع می‌باشد که همراه با تغییر ساختار مراکز مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی، این مراکز به مراکز درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم‌بندی شده است و سن سنجش در این مراکز به 4 سال رسیده است همچنین برای افراد بانیاز‌های ویژه زیر4 سال ابزار تشخیص در حال فراهم شدن است و این امر منجر به کیفیت بخشی آموزش و کاهش نرخ تکرار پایه می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: دانش‌آموزانی هستند که دسترسی به امکانات آموزشی ندارند و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی جلوگیری می‌کنند که لازم است این آسیب‌ها از طریق مدیر مدارس استثنایی به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود.

این مقام مسئول گفت: با کسب آموزش و مهارت به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه بسیاری از توانمندی‌ها و استعداد‌های این عزیزان شکوفا می‌شود چرا که این دانش‌آموزان علی رغم داشتن معلولیت از توانمندی‌های بسیاری برخوردارند که کسب 120 مقام کشوری در مسابقات فرهنگی هنری سال گذشته نمونه بارز آن است.

روحانی بیان کرد: اداره آموزش و پرورش استثنایی 7گروه را تحت پوشش دارد ولی طبق استاندارد‌های بین‌المللی 19 گروه دانش آموز با نیاز ویژه از خدمات اداره آموزش و پرورش استثنایی بهره‌مند می‌شوند به عبارتی هر دانش‌آموزی که نیاز به امکانات خاص آموزشی دارد، به نوعی دانش‌آموز با نیاز ویژه محسوب می‌شود مانند دانش آموزان دیالیزی و یا سرطانی.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: وجود یک فرزند معلول در خانواده علاوه بر اثرات روانی بدی که بر روی اعضای خانواده می‌گذارد منجر به آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی برای خانواده خواهد شد از این رو لازم است مدیران مدارس استثنایی به عنوان نماینده این اداره در شورای آموزش و پرورش شهرستان حضور یابد و دغدغه‌های خانواده‌ها و دانش‌آموزان را بیان کند تا با همکاری سایر نهاد‌های دولتی و غیردولتی گام مؤثری در جهت رفع بخشی از این مشکلات برداشته شود.

وی ضمن اشاره به افزایش مداوم هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه، خواستار همکاری و هم افزایی شهرداری‌ها در جهت اجرایی نمودن بند د تبصره 5 قانون بودجه سال 1402به منظور ارایه خدمات ایاب وذهاب به دانش‌آموزان استثنایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار