مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه خبر داد؛
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: نیمی از موارد بروز آنفلوآنزای پرندگان روستایی در استان کرمانشاه بعد از ورود فروشندگان دوره گرد مرغ صنعتی رخ داده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴ 07 October 2023

حسین حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه، اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل سرما و کوچ پرندگان از مناطق شمالی به مناطق گرمسیری بیماری آنفلوآنزا خود را بیشتر نشان می‌دهد و استان کرمانشاه به دلیل اینکه در مسیر کوچ پرندگان وحشی است تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی و دارای چهار نوع اِی، بی، سی و دی است، افزود: مشکل ساز‌ترین نوع این بیماری تیپ «اِی» است و آنفلوآنزا پرندگان جزء این تیپ و بین انسان و پرندگان مشترک است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: علائم این بیماری در پرندگان متغیر است و با بی‌اشتهایی، کاهش تولید، افزایش تلفات، خونریزی مناطق فاقد پر و زیر بال اتفاق می‌افتد و گونه‌های حساس و در معرض این بیماری بوقلمون است و مرغان تخم گذار صنعتی و بومی نیز در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

حیدری بیان کرد: در استان کرمانشاه تا کنون هیچ مشکلی در رابطه با این بیماری رخ نداده است و سال گذشته جزء استان‌های پاک در این زمینه قرار گرفتیم و چندین سال به طور متوالی این بیماری در واحد های صنعتی کرمانشاه رخ نداده لذا به منظور مقابله با این بیماری باید برخی اقدامات انجام شود.

این مقام مسئول اذعان کرد: اقدامات از جمله تأمین امنیت زیستی مرغداری ها توسط مرغداران و بررسی و ممانعت ورود در مناطقی که امکان دسترسی پرندگان وحشی مهاجر وجود دارد و در بافت روستایی پرندگان مهاجر وحشی در کنار روستاییان و در حیات منازل امکان نشست و برخاست دارند لذا باید به روستاییان آموزش بدهیم که طیور خود را رها نکنند.

وی گفت: در بررسی‌های به عمل آمده بالای ۵۰ درصد از آنفلوآنزای روستایی بعد از ورود فروشندگان دوره گرد مرغ صنعتی رخ داده است و ماشین‌های سیاری که از این روستا به آن روستا می‌روند عامل انتقال بیماری آنفلوآنزا هستند.

حیدری ادامه داد: این بیماری از ۲ نظر حائز اهمیت است نخست اینکه امنیت غذایی جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد و به علت تلفات شدید از لحاظ اقتصادی واحدها را درگیر و امنیت غذایی و پایداری تولید را به خطر می‌اندازد.

این مقام مسئول عنوان کرد: بر اساس دستور کمیته ملی آنفلوآنزا کشور و مدیریت بحران کشور شرح وظایفی برای ادارات مرتبط در نظر گرفته شده است و این ادارات از جمله دامپزشکی، علوم پزشکی، حفاظت محیط زیست، استانداری، فرمانداران و بخشداران، دستگاه قضا، نیروی انتظامی، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر یک وظیفه خاص خود را دارند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار