مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نُرم استاندارد نیرو‌های حفاظت منابع طبیعی به ازای هر ۵ هزار هکتار یک جنگلبان و یک نیروی حفاظتی است، افزود: تعداد نیروهای استان در این حوزه یک سوم نُرم جهانی است و هم اکنون ما با کمبود ۳۵۰ نیروی حفاظتی مواجه هستیم.
کد خبر: ۱۱۲۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱ 30 September 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به چالش‌های منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، گفت: نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه مهم و اجتماعی در زمینه‌های مختلف و در روند پیشرفت کار‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد، بنابراین کمبود نیروی انسانی در سازمان منابع طبیعی با توجه به سطح عرصه‌های ملی استان یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌رو است.

اصغر احمدی ادامه داد: بیش از به یک میلیون و ۳۴۰ هزار هکتار عرصه منابع ملی زیر نظر این اداره کل است که وظیفه مراقبت و حفاظت از آن‌ها را به عهده داریم این میزان شامل ۳۲۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و یک میلیون و ۲۵ هزار هکتار عرصه مرتعی است.

وی با اشاره به اینکه نُرم استاندارد نیرو‌های حفاظت منابع طبیعی به ازای هر ۵ هزار هکتار یک جنگلبان و یک نیروی حفاظتی است، افزود: تعداد نیرو‌های استان یک سوم نُرم جهانی است و هم اکنون ما با کمبود ۳۵۰ نیروی حفاظتی مواجه هستیم.

احمدی بیان کرد: ناآگاهی افراد و جوامع محلی سبب آسیب و تخریب عرصه‌های ملی می‌شود و تنها آموزش افراد می‌تواند باعث جلوگیری از آسیب‌های مختلف به منابع طبیعی استان شود.

وی با اشاره به اینکه برای جبران چالش‌ها و خلا‌های موجود لازم است آموزش، فرهنگ‌سازی و تبدیل منابع طبیعی به معارف عمومی را سر لوحه امور قرار دهیم، اضافه کرد: فرهنگ‌سازی و شناخت عمومی منابع طبیعی یک فرایند بسیار مهم و تاثیرگذار در حفاظت از عرصه‌های ملی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: اگر بتوانیم این سه مقوله را ترمیم کنیم و به جبران کمبود‌های سه موضوع یعنی کمبود نیروی انسانی، فرهنگ‌سازی و تبدیل منابع طبیعی به معارف عمومی بپردازیم بخش کثیری از مشکلات حل می‌شود.

احمدی در پایان یادآور شد: با هدف حفاظت از عرصه‌های ملی تا کنون ۷۰۰ همیار طبیعت در استان آموزش دیده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار