سنگ مزار ۷۰۰ ساله در تخت فولاد اصفهان کشف شد.
کد خبر: ۱۱۲۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲ 24 September 2023

مسئول واحد پژوهش مجموعه گردشگری تخت فولاد گفت: یک سنگ مزار از دوران پیش از صفویه به همراه کتیبه‌ای آجری، هنگام تخلیه اتاق سرایدار تکیه خاتون‌آبادی در مجموعه تخت فولاد پیدا شد.
حمید خلیلیان افزود: جنس این سنگ از آهک است و به دلیل قرار گرفتن در مجاورت هوا، نقوش آن از جمله تاریخ روی سنگ از بین رفته است، اما پیش از این یک نمونه سنگ قبر دیگر مشابه این سنگ به صورت سالم کشف شده بود که تاریخ آن مربوط به سال ۶۸۵ هجری قمری بود و از این رو، تاریخ سنگ تازه کشف شده هم مربوط به همین دوره است.
وی گفت: در حال حاضر فقط یک نقش الله و قسمتی از نقش نام‌های ائمه (ع) بر روی این سنگ پیداست و در موزه سنگ مجموعه تخت فولاد نگهداری می‌شود.
مسئول واحد پژوهش مجموعه گردشگری تخت فولاد افزود: در دوران پیش از صفویه، از سنگ مزار‌هایی با جنس سنگ آهکی و به رنگ سفید استفاده می‌شده که طرحی شبیه محراب در میانه و نقش صلوات ۱۴ معصوم در اطراف حک شده است، این سنگ، چون از جنس آهک بوده و در معرض هوا قرار گرفته است، دچار فرسایش شده است.
خلیلیان گفت: در موزه سنگ مجموعه تخت فولاد، سنگ‌های تاریخی مانند کتیبه‌های دوران آل‌بویه که از تخت فولاد به دست آمده است و یا سنگ مزار‌هایی که از دارای خط خوشنویسان معروف ایران مانند میرزا کاظم نی‌ریزی، مرحوم سلطان الکُتاب، اشرف الکُتاب و خوشنویسان معاصر مانند حبیب الله فضایلی است، و همچنین سنگ مزار‌های با نقش شغل یا نقوش اسلیمی و گل و بوته یا انسان و حیوان وجود دارد.
وی افزود: برخی سنگ‌های این موزه نیز نشانه طشت‌آب دارند که به معنای ایجاد گودالی روی سنگ است که برای آب خوردن پرندگان در نظر گرفته می‌شد، بر روی برخی سنگ‌ها نیز نشان سرو به معنای جاودانگی حک شده است.
تخت فولاد با ۷۵ هکتار مساحت بیانگر هویت تاریخی و مذهبی اصفهان است و در خود آثار تاریخی اسلامی مانند حجاری، خطاطی، معماری و … را جای داده است و می‌توان گفت علاوه بر گورستان بقیع در مدینه، گورستان وادی السلام در نجف، تخت فولاد اصفهان نیز در زمره مقدس‌ترین گورستان‌های جهان اسلام است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار