معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: وجود گرگ در اطراف سکونتگاه‌های شهری و روستایی امری طبیعی است.
کد خبر: ۱۱۲۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰ 24 September 2023

حسین اکبری اظهار داشت: سگ سانانی مانند گرگ، شغال و روباه گونه‌هایی هستند که سازگاری بالایی با انواع محیط‌های مختلف دارند. این گونه‌ها با چشم اندازها و اثرات انسان ساخت سازگار بوده و برخلاف گربه‌سانان توانمندی‌هایی برای نزدیک شدن به روستاها و مزارع برای پسماند خواری و جستجوی غذا دارند.

وی افزود: باید توجه داشت که گستره وسیعی به لحاظ بوم شناختی زیستگاه این گونه‌های حیات وحش شناخته می‌شود؛ این گونه‌ها در دشت، کوهستان، دره، نیزار و زیست بوم‌های آبی پیدا می‌شوند و مشاهده آنها در این زیستگاه‌ها امری طبیعی است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه این گونه‌ها ممکن است برای جابه‌جایی و یا یافتن غذا در یک منطقه مشاهده شوند، خاطرنشان کرد: این امر طبیعی است در مواردی باید نگران بود که فردی از این گونه‌ها هار باشد و یا اینکه گرگ و شغال به دامداری و محلی که مرغ و احشام نگهداری می‌شوند، حمله کنند و از سمت حیات وحش و گرگ به دام‌ها خسارت وارد شود.

اکبری با بیان اینکه محیط زیست استان در این زمینه اقدامات پایش و کنترلی و نظارتی و هماهنگی بین بخشی دارد، افزود: در نجف آباد نیز درمورد گرگ‌های مشاهده شده هماهنگی‌های بین بخش بین شهرداری و دهیاری‌ها، نیروی انتظامی و دامپزشکی داریم که بتوانیم با اقدامات پیشگیرانه گرگ‌ها را از محیط مسکونی دور نگه داشته و به سمت زیستگاه اصلی هدایت کنیم.

وی به ارائه آموزش به جوامع محلی روستاها اشاره کرد و گفت: ساکنان روستاها بخصوص کودکان در ساعات شب سعی کنند در حاشیه روستاها رفت و آمد کمتری داشته باشند و ضریب ایمنی محل نگهداری دام و طیور را افزایش دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار