مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه آموزش و پرورش از رکود خارج شده است، گفت: نرخ گذر تحصیلی همیشه در استان خوزستان مثبت بوده و سال گذشته نیز ۴.۱۲ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۱۲۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷ 19 September 2023

مسعود حمیدی‌نژاد در گردهمایی مدیران، روسا، معاونان و مسئولان ارزیابی و حراست آموزش و پرورش خوزستان که امروز (۲۸ شهریورماه) به مناسبت بازگشایی مدارس در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در دولت مردمی، بنای ما بر این است که خدمت کنیم. ناملایمت‌ها و سختی‌ها و خرابی‌های به جا مانده بسیار زیاد است اما بنا بر این نیست که گله‌مندی شود و یا گفته شود که در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است بلکه باید کاستی‌ها را جبران کنیم. تا این لحظه با تلاش و همت شبانه‌روزی توانسته‌ایم بخشی از عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی افزود: برگزاری جلسات مستمر با مدیران باید حتما مدنظر قرار گرفته شود. باید بر اساس آنچه به ما محول شده است، مستمر به خود تذکر دهیم. مدیران باید حداقل ماهی یک بار دور هم بنشینند و به هم تذکر بدهند؛ باید مسائل علمی و عمرانی مدارس بررسی شود و نگوییم نمی‌شود، زیرا با همت مدیران مدارس و نواحی اتفاقات زیادی رقم می‌خورد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص فعالیت‌های حوزه پرورشی گفت: در حوزه پرورشی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، ۳۸۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآن کریم ثبت‌نام کردند و از این تعداد، ۳ هزار و ۳۹۰ دانش‌آموز در مرحله پایانی شرکت داشتند و در نهایت استان خوزستان موفق به کسب ۱۹ مقام و رتبه در سطح کشور شد.

حمیدی‌نژاد با اشاره به توجه ویژه به برگزاری اردوهای دانش‌آموزی، عنوان کرد: اردوهای راهیان پیشرفت و دانش‌آموزی به صورت ویژه برگزار شده‌اند. ۱۴۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی و دانش‌آموزان استان خوزستان به این اردوها اعزام شدند و آثار و بازخورد این اردوها را در پیام خانواده‌ها می‌دیدیم. اردوهای تفریحی همراه با برنامه‌هایی تحت عنوان امید و نشاط نیز برگزار شد. اردوگاه‌های دانش‌آموزی نیز پس از سال‌ها در حال احیا هستند.

وی با اشاره به فعالیت سامانه ۱۵۷۰ برای ارائه خدمات مشاوره به دانش‌آموزان، افزود: در حوزه مشاوره خط ۱۵۷۰ با جدیت فعال شده است و در بحث‌هایی از جمله جلوگیری از خودکشی و هدایت تحصیلی مشاوره ارائه می‌دهد. در هدایت تحصیلی این خط به خوبی مشاوره‌های تحصیلی را به دانش‌آموزان ارائه داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در سال‌های گذشته به دلیل نبود مراکز مشاوره، دانش‌آموزان پایه نهم به خوبی هدایت نمی‌شدند اما در حال حاضر ۶۰ مرکز مشاوره در استان خوزستان در حال فعالیت است.

وی با اشاره به افزایش سرانه ورزشی، گفت: سرانه ورزشی استان خوزستان در گذشته ۱۸ سانتی‌متر مربع برای هر دانش‌آموز بود که در مدت دو سال به ۲۷ سانتی‌متر مربع رسیده است. با تلاش دولت، برای اولین بار ۱۰ میلیارد تومان لباس و تجهیزات ورزشی نیز بین مدارس توزیع شد.

حمیدی‌نژاد با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه آموزش ابتدایی عنوان کرد: در حوزه ابتدایی، طرح شهید محمودوند با هدف ساماندهی بازماندگان از تحصیل اجرا شد و بر اساس آمار، نفر به نفر وضعیت افراد را پیگیری کردیم و به ازای هر پنج دانش‌آموز بازمانده یک همکار متولی این امر مشخص شد. از مجموع دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان خوزستان برخی ازدواج کرده و برخی فوت کرده بودند، برخی مشغول به تحصیل هستند و برخی دیگر اشتغال به کار داشتند. این‌ها تک به تک شناسایی شدند و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ بازمانده از تحصیل به آموزش بازگشتند.

وی بیان کرد: در مقایسه قبولی پایه اول ابتدایی در سال گذشته، مشخص شد که در دو درس ریاضی و فارسی به دلیل اینکه پیش‌دبستانی‌ها آموزش ندیده بودند، مقداری افت داریم که باید جبران شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: یکی از مشکلات دیگر، همکاران آموزش‌ندیده‌ای هستند که در سال‌های گذشته به آموزش و پرورش اضافه شده‌اند بدون اینکه حتی یک ساعت کلاس در دانشگاه فرهنگیان گذرانده باشند. در این خصوص، دوره‌هایی با همکاری دانشگاه فرهنگیان برای این همکاران برگزار شده است.

وی با اشاره به لزوم هدایت دانش‌آموزان به رشته‌های فنی افزود: در حوزه فنی و حرفه‌ای، اگر دانش‌آموز درست هدایت شود، اشغال ایجاد می‌شود.

حمیدی‌نژاد در خصوص نتایج کنکور سراسری نیز گفت: امسال ۵۷ رتبه زیر ۱۰۰ داشتیم که ۸ نفر از این افراد در مدارس دولتی هستند.

وی افزود: در راستای اجرای طرح فحک (فنی و حرفه‌ای و کار و دانش)، ۷۰ میلیارد از ظرفیت خیرین و ۳۴ میلیارد تومان کمک دولتی، به عنوان تجهیزات به فنی و حرفه‌ای استان خوزستان تزریق شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: آنچه که دولت ترسیم کرده، رشد ۴۲ درصدی جذب دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای است که استان خوزستان از میانگین در نظر گرفته شده عبور کرده است. کسب ۱۹ رتبه کشوری در جشنواره خوارزمی، رتبه ۴ کشوری کنکور سراسری و ۵۷ رتبه زیر صد و رشد مثبت جذب دانش‌آموز به رشته ریاضی به ۱.۲ درصد از دیگر اقدامات و دستاوردهای آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از رکود خارج شده است، ادامه داد: نرخ گذر تحصیلی همیشه در استان خوزستان مثبت بوده و سال گذشته ۴.۱۲ درصد رشد داشته است. نرخ بازماندگان از تحصیل که مثبت بود نیز امسال منفی شد.

حمیدی‌نژاد در خصوص نیروی انسانی آموزش و پرورش در استان خوزستان عنوان کرد: در این حوزه کمبودهای زیادی وجود دارد. دولت در حال مساعدت و تلاش است که نیروی خدماتی جذب شود. مهاجرت از استان خوزستان زیاد است که باید آن را کنترل و مهار کرد.

وی در پایان گفت: ۷۱ هزار همکار داریم که میانگین حقوق آن‌ها با اعمال رتبه‌بندی به ۱۴ میلیون تومان رسیده است اما با توجه به شرایط و هوای استان خوزستان و وضعیت رفاهی نیاز است که به مسائل رفاهی و میعشتی همکاران فرهنگی توجه شود.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار