استاندار یزد در آئین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه استان مطرح کرد؛
استاندار یزد مجموعه حوزه های علمیه را بهترین سنگر برای تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع دانست و گفت: سرچشمه مهمترین انقلاب دینی عصر معاصر نیز از حوزه علمیه بوده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ 18 September 2023

دکتر مهران فاطمی در آئین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه استان یزد با اشاره به اهمیت حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه به آسانی به دست ما نرسیده و در طول تاریخ فداکاری های زیادی در این مسیر انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه حوزه های علمیه، شهدای بزرگی تقدیم اسلام کرده اند، اظهارداشت: حوزه های علمیه با جانفشانی های شهید اول، شهید ثانی و شهید ثالث، شهدای محراب، شهدای دفاع مقدس و ۴ هزار طلبه شهید به دست ما رسیده است.
 
استاندار یزد در ادامه با بیان اینکه اولین حوزه علمیه در اسلام در عصر پیامبر اکرم(ص) و در شهر مدینه تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: پیرو آن حوزه های علمیه، تا حوزه ۴ هزار نفری امام صادق(ع) و پس از آن تا عصر غیبت ادامه پیدا کرد.
 
وی افزود: اولین حوزه علمیه رسمی جهان تشیع، هزار سال پیش توسط شیخ طوسی در بغداد بنیان گذاری شد اما به دنبال آزار و اذیت های فراوان، اقدام به ترک این شهر و پایه گذاری حوزه علمیه نجف کردند.
 
دکتر فاطمی با اشاره به وجود حوزه‌ علمیه قم در زمانِ ائمه (ع) گفت: محدثینی که به عنوان قمییون در علم رجال معروفند، تشکیل دهندگان حوزه علمیه قم از زمان معصومین(ع) بوده اند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش مجموعه حوزه های علمیه را بهترین سنگر برای تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع دانست و گفت: سرچشمه مهمترین انقلاب دینی عصر معاصر نیز از حوزه علمیه بوده است.
 
استاندار یزد در ادامه به تبیین مهمترین مولفه های حوزه‌های علمیه پرداخت و یادآور شد: حوزه، علم‌بنیان و معرفت نهاد و مبتنی بر اندیشه و خردورزی است و علمای قدیم تمامی علوم را در حوزه‌ها فرا می‌گرفتند.
 
وی با اشاره به توجه به اخلاق، معنویت و آداب و سلوک علمی و معنوی در حوزه های علمیه، گفت: اجتماعی و مردمی بودن، رویکرد سیاسی و ورود عالمانه حوزه‌ علمیه در نهضت های سیاسی نظیر نقش امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی معاصر و تبیین، تبلیغ و فرهنگسازی و اقدام برای انفاق معارف الهی از دیگر مولفه‌های حوزه‌های علمیه هستند.
 
دکتر فاطمی با اشاره به ماهیت فرا جغرافیایی و رویکرد بین المللی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: گرایش ایجاد شده در کل دنیا فرصت بزرگی برای گسترش دین مبین اسلام است.
 
وی با تاکید بر لزوم تلاش برای حفظ این میراث بزرگ پیشینیان گفت: در کنار حفظ و صیانت از این میراث هزار ساله تشیع، باید به حوزه های علمیه عمق بیشتری بخشید و به نسل بعد منتقل کرد.
 
فاطمی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از دو ابزار «بیان و قلم» برای نشر آثار حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: جوابگویی به مسائل مستحدثه و ابهامات ایجاد شده در فضای مجازی مسئله بسیار مهمی است و حوزه‌های علمیه باید برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت و پاسخ به شبهات جوانان به نحو مطلوب تر و موثرتری نقش آفرینی کنند.
 
وی در پایان با اعلام حمایت تمام قد مجموعه استان از فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: تشکیل شورایی متشکل از حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش در راستای هم‌افزایی برای تبلیغ دین اسلام و ساماندهی فضای فرهنگی و اجتماعی استان راهگشا خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار