دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته در استان کرمانشاه در بخش‌های اشتغالزایی، مهار تورم و رونق تولید دستاوردهای داشته به نحوی که این موفقیت‌ها منجر به کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی استان شده است.
کد خبر: ۱۱۲۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲ 11 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا یکی از مشکلات عمده کرمانشاه طی ۴۰ سال اخیر میزان بالای نرخ بیکاری بوده به نحوی که کرمانشاه همواره جزو استان‌های پربیکار در سطح کشور بوده است.

این در حالی است که استان کرمانشاه بر روی دریایی از فرصت‌ها و سرمایه‌ها نشسته اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت‌ها بی‌بدیل به دلایل مختلف بخوبی استفاده نشده است. در سفر سال گذشته دکتر رییسی به کرمانشاه «قرارگاه ملی رفع معضل بیکاری» برای رفع این مشکل تشکیل شد تا از همه ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های گردشگری، صنعت و کشاورزی در استان وجود دارد برای کمک به رفع بیکاری این منطقه استفاده شود.

گام‌های امیدبخش مسوولان استان و حمایت دولت بالاخره نتیجه داد به نحوی که براساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کرمانشاه در فصل بهار ۱۴۰۲ کاهش ۵.۲ درصدی داشت و پس از سال‌ها از صدر بیکاری کشور فاصله گرفت.

کرمانشاه در بهار امسال بیشترین کاهش نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور را به خود اختصاص داد و در جایگاه هفتم قرار گرفت.

بهبود فضای کسب و کار
بهبود رتبه شاخص تورم کرمانشاه به میزان سه پله در میان ۳۱ استان از رتبه چهارم تورم کشور در تیرماه ۱۴۰۰ به رتبه هفتم کشور در تیرماه ۱۴۰۲ از دیگر دستاوردهای درخشان دولت سیزدهم در این استان است.

بهبود ۱۶ پله‌ای در رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه در میان ۳۱ استان کشور از رتبه ۳۱ با مقدار شاخص ۶.۵۱ در بهار ۱۴۰۰ به رتبه ۱۵ با مقدار شاخص ۶.۰۹ در زمستان ۱۴۰۱ ارتقا یافته است.

افزایش صادرات

صادرات کالاهای غیرنفتی کرمانشاه به میزان ۱۵ درصد در ۲ سال گذشته رشد داشته و میزان صادرات غیرنفتی ۲.۷۲ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰ و ۲.۷۶ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۱ و حفظ سهم بازاری از بازار عراق، اتفاقی است که در دولت سیزدهم محقق شده است.

در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از مجموع ۱۲ مرز زمینی در همسایگی عراق، استان کرمانشاه با پنج مرز به ترتیب ۴۴ و ۴۱ درصد از صادرات به عراق را به خود اختصاص داده است.

در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از ۲ مرز شوشمی و شیخ صله واردات از محل بازارچه‌های موقت بازرگانی موسوم به کولبری در مجموع به وزن ۱۳ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۱۵۹ تن و ارزش ۷۰ میلیون و ۶۱۴ هزار دلار صورت گرفته و بیش از ۵۸ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ و ۱۶۲ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ از مرزنشینان از تخفیف سود بازرگانی منتفع شده‌اند.

اقدامات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی

افزایش ۲ درصدی سطح زیرکشت محصولات زراعی دیم، ۳.۸ درصدی محصولات زارعی آبی و ۱۰ درصدی محصولات باغی نسبت به ابتدای دولت سیزدهم، افزایش ۳۶ درصدی میزان تولید گندم و ۸۵ درصدی میزان تولید جو از دیگر دستاوردهای دولت رییسی در ۲ سال اخیر در استان کرمانشاه بوده است.

همچنین در این مدت شاهد افزایش ۴.۵۴ درصدی تولید تخم مرغ، ۳.۸۵ درصدی تولید گوشت مرغ، ۶.۲۵ درصدی تولید گوشت قرمز، افزایش ۱۱.۲ درصدی تعداد گاوداری‌های صنعتی از ۲۸۵ واحد به ۳۱۷ واحد و افزایش ۴۳.۳۵ درصدی تعداد گلخانه‌ها از ۲۸۶ واحد به ۴۱۰ واحد بوده‌ایم.

در هفته دولت امسال هم ۱۸ طرح با ارزش سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد و اشتغالزایی ۶۴۰ نفر در استان کرمانشاه به بهره برداری رسید.

بخش صنعت
در ۲ سال اخیر ۱۲.۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت استان کرمانشاه جذب شده که در دوره زمانی مشابه قبل از آن (مرداد ۱۳۹۸ تا مرداد ماه ۱۴۰۰) عملکرد صفر بوده است.

همچنین در ۲ سال گذشته ۶۰ واحد صنعتی و معدنی راکد با اشتغال یک هزار و ۵۶۰ نفر در استان کرمانشاه فعال شده است که در مقایسه با دوره مشابه ۴۳ درصد رشد داشته است.

حقوق دولتی معادن کرمانشاه هم در این مدت ۴۹۷ درصد رشد داشته است (در ۲ سال اخیر ۷۵.۲ میلیارد تومان و در دوره مشابه قبل از آن ۱۲.۶ حقوق دولتی اخذ شده است.)

در دولت سیزدهم همچنین ۱۰ طرح مهم صنعتی (از جمله طرح خمیر مایه برتر با حجم سرمایه‌گذاری ۷۱۵ میلیارد تومان، تولید انواع نان صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۵۳۰ میلیارد تومان و توسعه سیمان مدلل با حجم سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان) با مجموع سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۹۷۰ نفر افتتاح شده‌اند.

تا پایان دولت سیزدهم هم ۴۰ طرح مهم مقیاس متوسط و بزرگ صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالا و حجم سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲ هزار و ۱۱۱ نفر و ۴۰ طرح مقیاس کوچک مهم صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۴۴۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۲۲۷ نفر در دست پیگیری برای افتتاح و بهره‌برداری است.

تأمین مالی طرح‌های اقتصادی و عمرانی درآمدزا

تأمین مالی ۱۷ پروژه عمرانی دولت از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۴ میلیارد تومان (به قیمت سال ۱۴۰۰) طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که تا پیش از این هیچ پروژه‌ای با استفاده از این ظرفیت قانونی (ماده ۲۷ قانون الحاق ۲) تأمین مالی نشده بود.

جذب هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تولیدی در سال ۱۴۰۰ و معرفی طرح برای جذب هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تولیدی دیگر در سال ۱۴۰۱ (موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱)، تخصیص نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی اشتغال با اولویت واحدهای دانش بنیان در سال ۱۴۰۱ (در قالب بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱) و تخصیص ۸۷ میلیارد تومان اعتبارات استانی سال ۱۴۰۱ به عنوان کمک‌های فنی و اعتباری به منظور حمایت از واحدهای دانش‌بنیان، تدوین کتاب معرفی قابلیت‌ها، مشوق‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به زبان‌های فارسی و انگلیسی از دیگر اقداماتی است که در ۲ سال گذشته در کرمانشاه انجام شده است.

همچنین در این مدت کار تدوین کتاب معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه در آذرماه ۱۴۰۱ برخوردار از تعداد ۱۲۷ عنوان فرصت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری، درمان، عمران شهری و زیربنایی به ۲ زبان فارسی و انگلیسی، تایید و قابلیت روئیت شدن تعداد ۱۰ فرصت سرمایه‌گذاری برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در سایت سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و ایجاد پرتال اطلس سرمایه‌گذاری استان در سطح دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است.

وضعیت بودجه استان

افزایش اعتبارات هزینه‌ای استان کرمانشاه به میزان ۷۶ درصد از مبلغ ۷۳۹ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به مبلغ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲، افزایش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان به میزان ۶۸ درصد از مبلغ هزار و ۴۶۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۲ هزار و ۴۷۱ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ محقق شده است.

از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ تعداد هزار و ۵۶۰ نفر در دستگاه‌های اجرایی استان کرمانشاه جذب و بکارگیری (یا تبدیل وضعیت) شده‌اند و از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تعداد پنج هزار و ۳۷ نفر در دولت سیزدهم در دستگاه‌های اجرایی استان جذب و بکارگیری (یا تبدیل وضعیت) جذب و بکارگیری شده‌اند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۵ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار