آیت‌الله مدرسی:
امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه فعالیت موکب‌های اربعین در امور خیر ادامه‌دار باشد، گفت: سبک فعالیت هیئت‌ها و موکب‌های عزاداری یزد حفاظت شود.
کد خبر: ۱۱۲۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶ 09 September 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به سالروز واقعه 17 شهریورماه در میدان ژاله تهران، اظهار داشت: این واقعه تاریخی در سال 57 رقم خورد و در این زمینه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که امام رضا(ع) بیان می‌فرمایند کسی که در راه امام عادلی همراهی کند، بجنگد یا کشته شود او شهید حساب می‌شود.

وی تصریح کرد: در رابطه با جاماندگان اربعین و کسانی که جا مانده‌اند موضوعاتی لازم به اشاره است و اینکه افرادی که جا مانده‌اند با سه بعد روبه‌رو هستند، پیاده‌روی و فضلیت آن، سیاهی لشکر سیدالشهدا شدن در قالب تعظیم شعائر و بعد سوم زیارت و ثواب این عمل است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد خاطرنشان کرد: راه جبران بعد اول یعنی فضیلت پیاده‌روی باید توجه کرد حداقل در 9 مورد خاص پیاده‌روی فضیلت دارد، مثل پیاده‌روی برای حضور در مسجد، پیاده‌روی برای زیارت انسان‌های مومن، پیاده‌روی برای زیارت سایر معصومان، پیاده‌روی برای نماز عید و نماز جمعه، پیاده‌روی برای تشیع جنازه مومن که از این راه‌ها می‌توان موضوع پیاده‌روی را جبران کرد.

مدرسی افزود: اما راه جبران سیاهی لشکر بودن امام حسین(ع) به معنای حضور در مراسم عزاداری آن حضرت و در فضاهای مختلف از جمله حسینیه‌ها است و راه جبران زیارت امام حسین(ع) نیت رفتن به زیارت معصومان دیگر را داشته باشیم، زیارت قبور صالحین  و رفتن به استقبال زائرین امام حسین(ع) را انجام دهیم.

وی از راه‌اندازی و فعالیت ارزشمند مواکبی که در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان خصوصا در بخش مرکزی برپا شد تشکر کرد و گفت: فعالیت مردمی چشمگیری در این مسیر رقم زده شد که لازم است از تمامی این اقدامات قدردانی شود، در دوران دفاع مقدس هم خصوصا ایثار و ارزش آفرینی‌های زیادی را از مردم مومن بخش مرکزی یزد شاهد بودیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد افزود: پیشنهاد می‌شود سبک فعالیت این موکب‌ها نگهداری و ترویج شود تا بتوان از ظرفیت و تشکیلات منسجم آن‌ها برای حل مشکلات مردم منطقه در عرصه‌های مختلف نیز بهره‌مند شد.

مدرسی با تاکید بر ضرورت توجه انسان به تقوا و پرهیز از گناهان خاطرنشان کرد: در قرآن کریم به دو لباس مادی و معنوی اشاره می‌شود، لباس اول لباس مادی است که خداوند متعال آن را به هدف پوشش و از جانب خود معرفی می‌کند، این لباس سنگینی‌هایی هم دارد و همگان تاب و تحملش را ندارند.

وی ادامه داد: بنابراین لباس مناسب سختی‌ها دارد و اینگونه نیست که با ذائقه همه سازگاری داشته باشد و آن لباسی که اسلام بیان می‌کند لباسی است که جنبه پوششی قوی دارد و البته لباس باید جنبه تمیزی و شیکی هم داشته باشد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: پوشیدگی از جانب خداست و نعمت الهی است اما برهنگی از ناحیه شیطان است که قرآن در این زمینه بیان می‌کند شیطان وسوسه کرد تا آن‌ها را برهنه کند و پوشیدگی را از آن‌ها بگیرد.

مدرسی گفت: پوشیدگی هم آدابی دارد و هم شرایطی و بعضی از شرایط مهم آن این است که لباس بدن نما نباشد و لباسی برای عزت و افتخار باشد، در فرهنگ دینی پوشش آداب و اصولی دارد از انتخاب نوع پوشش، لباس، رنگ، جنس و غیره و به طور نمونه پوشیدن لباس مشکی مگر در سه چیز عبا، چادر و یا کفش اشکال دارد.

وی بیان کرد: از بعد دیگر انسان نباید با لباس تفاخر، تکبر داشته باشد نظر دیگران را جلب نکند و نباید نماد شر و انحراف باشد و تشبه به کفار داشته باشد، نباید خودنمایی و چشم و هم چشمی را در جامعه ترویج کند و مدپرستی هم به گونه‌ای که نماد خاصی از فرهنگ دیگران باشد نباید ترویج شود تا سو استفاده از لباس صورت گیرد و با رعایت این موارد تقوای لباس و پوشش مناسب برای انسان معنا می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار