رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : امسال پیش بینی می‌شود، حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان برداشت و روانه کارخانه های قند استان شود.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵ 06 September 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ،خسرو شهبازی  افزود: برنامه ابلاغی چغندر قند امسال 31 هزار هکتار بود که در حال حاضر برنامه محقق شده 30 هزار و 600 هکتار است.

وی با اشاره به به اینکه اراضی زیر کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 14 هزار هکتار و به صورت کشت قراردادی است، اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت در مناطق پیرانشهر، میاندواب و سپس بوکان و نقده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: 41 نوع رقم بذر در کشت محصول چعندر قند امسال استفاده شده که عمدتا بذرهای وارداتی هستند.

شهبازی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی امسال هم به ازای هر کیلوگرم چغندرقند با عیار 16 درصد 28 هزار ریال اعلام شده‌است.

وی ضمن تاکید بر رعایت الگوی کشت و کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بیان کرد: کارخانه های قند به همراه کارشناسان، می‌توانند با ترغیب کشاورزان به کشت این محصول در شمال استان و استفاده از روش‌های نوین در مزارع در جهت ارتقای تولید در واحد سطح و افزایش راندمان مصرف اب در مزارع نقش بسزایی داشته باشند.

شهبازی با اشاره به اینکه باید برنامه جامعی برای کشت، داشت و برداشت چغندرقند برای سال زراعی جدید تدوین شود، ادامه داد: مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها و کارشناسان، افزایش تولید در واحد سطح مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع با اولویت دادن به توسعه استفاده از نوار تیپ در مزارع، تغذیه کودی به موقع و استفاده از ارقام پربازده کم آب بر، ترویج استفاده از شیوه های نوین آرایش کشت، مبارزه با علف هرز سس و کارخانه ها نیز کالیبره کردن دستگاه های عیار سنجی را در دستور کار قرار دهند.

وی اظهار کرد: استفاده از ماشین آلات مدرن در برداشت و تغییر آرایش کشت از کشت معمولی به ۴۰ در۶۰ و ۲۵ در ۵۰ مورد توجه و پیگیری است که امسال در سطح یکهزار و ۵ هکتار اجرایی شده است.

این مسول اضافه کرد: افزایش تولید در واحد سطح و مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع ضروری است که در اولویت برنامه کشت چغندرکاران قرار گیرد.

برچسب ها: ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار