دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه و بهم پیوسته منابع آب گفت: ۸۵ درصد از میزان آبی که در گلستان مصرف می‌شود مربوط به بخش کشاورزی است.
کد خبر: ۱۱۲۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷ 31 August 2023

به گزارش تابناک گلستان، سید محسن حسینی اظهار کرد: ۸۵ درصد از میزان آبی که در گلستان مصرف می‌شود، مربوط به بخش کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی و آبزی پروری است.

دستیار استاندار گلستان در مدیریت یکپارچه و بهم پیوسته منابع آب، بابیان اینکه حدود ۴ درصد مصرف آب مربوط به محیط زیست است، افزود: نزدیک به ۳ درصد مصارف آبی در بخش صنعت و حدود ۹ درصد هم در حوزه شرب مصرف می‌شود.

وی ضمن تاکید بر این مطلب که دولت هزینه زیادی در بخش آب شرب صرف می‌کند، اضافه کرد: به عنوان مثال شاید به ازای هر متر مکعب آب از مشترکین ۵۰۰ تومان گرفته شود درحالیکه این حجم آب حدود ۴ هزار تومان به ازای هر متر مکعب برای دولت هزینه داشته است به همین خاطر صرفه‌جویی در بخش شرب دارای اهمیت است.

حسینی با اشاره به اینکه تاکنون به هدر رفت محصولات کشاورزی کمتر توجه شده است، خاطرنشان کرد: اگر در این بخش اصلاحات صورت گیرد صرفه جویی زیادی در مصرف آب صورت می‌گیرد.

وی ایجاد صنایع تبدیلی را یکی از راه‌های صرفه جویی در مصرف آب دانست و افزود: به واسطه فقدان برخی صنایع تبدیلی در استان بسیاری از محصولات کشاورزی به دیگر استان‌ها منتقل می‌شود که در این شرایط، بخشی از این محصولات به دلیل تازه خوری از بین خواهد رفت.

وی نوسازی ناوگان کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی در استان را راهی برای مقابله با خشکسالی و صرفه جویی در مصرف آب دانست و گفت: سایر مواردی از قبیل مصرف محصولات کم آب بر در سبد خانوار هم کمک به حفظ منابع آبی خواهد کرد.
منبع/مهر

برچسب ها: گرگان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار