وزیر علوم با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان در سال جاری، اعلام کرد: سال آینده برای گزینش دانشگاه فرهنگیان، کنکور جداگانه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۹ 01 September 2023

روند جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها

دکتر محمدعلی زلفی‌گل با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن تشریح مهم ترین اقدامات وزارت علوم طی دو سال گذشته، در خصوص روند جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها، از تاسیس هیات عالی جذب در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: هر یک از دانشگاه‌ها نیز هیات جذب دارند که بسته به تعداد دانشجو و استاد، اعضا و تعداد آن متفاوت است. شیوه جذب هم به این صورت است که بعد از انتشار هر فراخوان جذب اعضای هیات علمی، دانشگاه‌ها غربالگری اولیه متقاضیان را انجام داده و بعد برای هر ظرفیت سه نفر را برای مصاحبه علمی دعوت می‌کنند و افراد منتخب به هیات عالی جذب در وزارتخانه مربوط معرفی می‌شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: البته یک مسیر جذب دیگر نیز وجود دارد که مختص اعضای بنیاد ملی نخبگان شامل مدال‌آورندگان المپیادهای علمی و افراد شاخص علمی است و این افراد خارج از فراخوان و در صورت تایید علمی و عمومی می‌توانند عضو هیات علمی شوند. ممکن است برخی متقاضیان احساس کنند به آنها در روند جذب ظلم شده است، در این زمینه قانون وجود دارد و آنها می‌توانند درخواست بررسی بدهند.

وزیر علوم همچنین به علل تاخیر در اعلام نتایج نهایی کنکور و پذیرش ورودی‌های جدید از اواسط مهر در دانشگاه‌ها نیز گفت: با توجه به اینکه امسال معدل تاثیر قطعی در نتیجه کنکور دارد، اطلاعات آموزش و پرورش کمی دیر در اختیار سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت که این امر طبیعی است، زیرا امسال اولین سالی است که کنکور با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی برگزار می‌شود. همچنین تعداد ظرفیت پذیرش دانشجو معلمان امسال بیشتر شد و تا رتبه داوطلبان مشخص شود برای گزینش دانشجومعلمان وقتی کمی وجود داشت، بنابراین شورای سنجش و پذیرش دانشجو دو هفته فرصت بیشتری برای گزینش به آموزش و پرورش داشت.

وی با بیان اینکه سال آینده برای گزینش دانشگاه فرهنگیان، کنکور جداگانه خواهیم داشت، افزود: تمهیدات لازم را هم برای ورودی‌های امسال در نظر می‌گیریم که نسبت به بقیه دانشجویان عقب نباشند.

زلفی گل با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۸۰ هزار سند علمی منتشر شده و بالغ بر ۱۰۰ هزار مقاله علمی نوشته شد، اظهار کرد: اکنون رتبه ۱۵ در تولید علم را در جهان داریم که نتیجه ریل‌گذاری درست مدیران پیشین آموزش عالی کشور است. همچنین تعدد پارک‌های علم و فناوری از ۴۰ پارک به ۵۰ پارک، پردیس‌های علم و فناوری از دو پردیس به ۲۲ پردیس و مراکز رشد از ۲۰۰ مرکز به ۲۶۰ مرکز افزایش یافت و ۵۰ هزار فرصت شغلی در پارک‌های علم و فناوری طی دو سال گذشته ایجاد شده است.

به گفته وی، در حالیکه قبل از سال ۱۳۸۳ تعداد دانشمند پراستناد در کشور بسیار محدود بود، امروز ۸۴۰ دانشمند یک درصد برتر بین‌المللی و ۱۹۰۰ دانشمند دو درصد بین‌المللی در کشور داریم که این امر نشان‌دهنده مرجعیت علمی ایران در جهان است. همچنین بیش از ۳۷ درصد تولیدات علمی با مشارکت بین‌المللی انجام می‌شود که این نشان می‌دهد دانشمندان دیگر کشورها برای همکاری با دانشمندان ایرانی ارزش قائل هستند. این دستاوردهای علمی در سایر وزارتخانه‌ها و نهادها نفوذ کرده و برای نمونه امروز ۹۵ درصد داروهای مصرفی کشور تولید داخل است. همچنین در رشته‌های کوآنتوم، هوش مصنوعی، صنایع دفاعی و آزمایشگاهی سرامد هستیم.

به گفته وزیر علوم، تعداد مجلات ایرانی نمایه‌شده در پایگاه اسکوپوس به ۴۶ مجله رسیده که ۲۶ عنوان آن فارسی است؛ در حالیکه تا پیش از دولت سیزدهم هر سال دو مجله نمایه می‌شد، در این دولت هر ماه دو عنوان مجله وارد این پایگاه‌های نمایه بین‌المللی می‌شود. بنابراین مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآورپروری؛ تولید، خدمت، ثروت و سرمایه از دانش اولویت‌های وزارت علوم در ابتدای فعالیت دولت بود.

زلفی گل با بیان اینکه بر اساس موافقت‌نامه‌ای با بنیاد ملی نخبگان توانستیم ۱۳۸۰ نفر از رتبه‌های برتر آزمون سراسری را در رشته‌های اولویت دار بورس کنیم، تاکید کرد: در توافق با صنایع مختلف تعدادی را بورس صنعت می‌کنیم. یعنی برای نمونه شرکت سایپا هزار نفر از رتبه‌های برتر را برای رشته‌های مد نظر خود بورس می‌کند. همچنین آموزش و پرورش هم دو هزار نفر را بورس کرده است و در مجموع ظرفیت بورس صنعت و جامعه در دفترچه آزمون سراسری به پنج هزار نفر رسید تا به این شکل نخبگان نگران آینده شغلی خود نباشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار