به مناسبت هفته دولت و با حضور مسوولان شهرستان آبیک، دو پروژه کشاورزی این شهرستان به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۱۲۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸ 28 August 2023

به گزارش تابناک قزوین و به نقل از خبرگزاری فارس، در پنجمین روز از هفته دولت و با حضور حجت الله مددخانی فرمانده سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک، محسن خیرخواه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک و رضا کرمی زیارانی بخشدار بخش مرکزی شهرستان آبیک، واحد تولید قارچ خوراکی دکمه‌ای با ظرفیت پروانه ۲۲۷ تن سالیانه و تولید سالیانه ۳۵۰ تن به بهره برداری رسید.

این واحد با ۲۰۰ میلیارد ریال از محل تأمین اعتبار ۱۳۱ میلیارد ریال آورده شخصی، ۱۵ میلیارد ریال خودیاری و ۵۴ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ صندوق توسعه ملی احداث شده که با افتتاح آن برای ۳۰ اشتغالزایی شده است.

همچنین با حضور مسوولان شهرستان آبیک پروژه آبیاری تحت فشار آبیاری موضعی با حجم عملیات ۶۷/۵ هکتار و سرمایه گذاری ۱۲/۹۸ میلیارد ریال و ایجاد شتغال برای ۵ نفر افتتاح شد.

محل تأمین اعتبار این پروژه ۱/۱۷ میلیارد ریال خودیاری و ۱۱/۸۱ میلیارد ریال دولتی از اعتبارات ملی
بوده است.

دو استخر ۵۵ در ۶۵ متر مربع با هشت متر عمق هم در جوار پروژه سیستم آبیاری نوین احداث شده است.

لزوم همراهی کشاورزان برای کشت‌های جایگزین

حجت الله مددخانی سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک در حاشیه افتتاح پروژه‌های جهاد کشاورزی گفت: فعالان بخش کشاورزی سربازان عرصه تولید هستند که تلاش می‌کنیم موانع و مشکلات آن‌ها رفع شود.

وی افزود: با توجه به چالش آبی که وجود دارد استفاده از روش‌های نوین آبیاری می‌تواند به مصرف بهینه آب کمک کند و در افزایش کیفیت و کمیت محصول و بهبود تولید محصولات کشاورزی در سطح زیر کشت موثر واقع شود.

این مسوول سهمیه ابلاغی برداشت گندم در شهرستان آبیک از سوی استان قزوین را ۵۰ هزار تن ذکر و خاطرنشان کرد: در شهرستان آبیک بیش از سهمیه ابلاغی یعنی ۵۵ هزار تن گندم تولید و برداشت شده است که با همدلی و همراهی با کشاورزان تلاش می‌شود در راستای کشت‌های جایگزین گام‌های ارزنده‌ای برداشته شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک یادآور شد: مابقی طلب گندمکاران از سوی دولت در آستانه پرداخت قرار دارد که به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

فعالیت ۲۶ واحد قارچ و کمپوست در آبیک

محسن خیرخواه مدیر شهرستان آبیک نیز در جریان افتتاح این پروژه‌ها به خبرنگار فارس گفت: حدود ۴۰۰۰ هکتار از مزارع و اراضی کشاورزی شهرستان زیر پوشش سیستم آبیاری نوین قرار دارد که از مزایای اجرای این طرح می‌توان به صرفه‌جویی ۷۰ درصد درصدی در مصرف آب، یکنواختی توزیع آب، افزایش عملکرد تولید محصول و صرفه‌جویی در مصرف آب اشاره کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ واحد تولید قارچ و ۶ واحد تولید کمپوست در شهرستان آبیک تصریح کرد: از سوی این واحد‌ها صادرات هم به کشور‌های همسایه به ویژه عراق صورت می‌گیرد.

برچسب ها: آبیک ، قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار