چمران در آئین آغاز عملیات اجرایی مجتمع مسکونی ۷۰۰ واحدی:
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ضمن تأکید بر اینکه ساخت مسکن به معنای افزایش جمعیت نیست؛ ابراز امیدواری کرد دولت قدری از آنچه را در خصوص مسکن وعده داده است؛ اجرایی کند.
کد خبر: ۱۱۲۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴ 28 August 2023

به گزارش تابناک تهران، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در آئین شروع عملیات اجرایی مجتمع مسکونی ۷۰۰ واحدی گفت: متأسفانه هم یک انباشت کم کاری از دوره گذشته داریم و هم یک نیاز امروزی داریم که با یکدیگر تجمیع و باعث ایجاد مشکلاتی در حوزه مسکن شده است. امیدواریم دولت بتواند قدری از آنچه را وعده داده را عملیاتی کند. اندکی از آن عملیاتی شده و ان‌شاءالله بتوانند تا پایان سال آینده تعداد زیادی مسکن را برای مردم فراهم کنند.

چمران با بیان اینکه کار مسکن سازی عموماً کار دولت‌ها نیست بلکه کار شرکت‌ها، سازمان‌ها، خود مردم و سرمایه گذاران مردمی است؛ تأکید کرد: دولت باید تسهیلات لازم را برای این منظور فراهم و مسیر را هموار کند تا دیگران بتوانند خانه سازی کنند. اگر در فکر مسکن نبوده و برای این موضوع برنامه ریزی نداشته باشد و اصطلاحاً ریل گذاری نکند؛ در مورد مسکن همانی پیش می‌آید که آمد.

وی افزود: وزیر مسکن اسبق دغدغه و دلهره‌ای برای ایجاد مسکن برای مردم نداشت و شاهد بودیم حتی مسکن‌هایی که تحت عنوان مسکن مهر ایجاد شده بود؛ طی آن چند سال به سختی آماده بهره برداری شد و همچنان هم تعدادی از آنان کامل نشده است.

رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود به کار تولید و ساخت مسکن در شرایط فعلی و با آماری که ذکر شد و برداشتی که از جامعه باید داشته باشیم؛ کاری بسیار ضروری و خداپسندانه است. در گذشته در یک خانه با معماری که شامل یک حیات بزرگ و چندین اتاق بود، چند خانواده با یکدیگر زندگی می‌کردند و فرزندان هم پس از ازدواج هم در کنار پدر و مادر خود بودند، اما در حال حاضر چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست. ما با زندگی خانوادگی فاصله گرفته‌ایم. هر فردی که ازدواج می‌کند؛ اولین اقدامی که انجام می‌دهد یافتن یک خانه مستقل است. این مورد نیز باید به مسائل مربوط به مسکن اضافه شود.

چمران در ادامه بیان کرد: ما همواره تأکید کرده‌ایم که ساخت و تولید مسکن به معنای افزایش جمعیت نیست؛ در حال حاضر سبک زندگی تغییر یافته است، ما نیاز به مسکن بیشتری داریم، اما این در واقع تقسیم جمعیت است نه افزایش آن. البته مهاجرت به تهران طی سال‌های اخیر وجود داشته است، اما در اینجا منظور مستقل شدن فرزندان از پدر و مادر بعد از ازدواج است و این به معنای افزایش جمعیت نیست؛ بنابراین ما مجبور به تولید مسکن هستیم.

وی افزود: همانطور که مشاهده می‌کنید مسکن‌ها هم تبدیل به قفس شده است آن حیاط و معماری گذشته و زندگی ساده و سالم و راحت دیگر وجود ندارد؛ خانه‌ها تبدیل به قفس‌های آپارتمانی شده است و مردم مجبور به ساخت این نوع مسکن‌ها برای تأمین زندگی خود هستند؛ این تنها مختص به کشور ما نیست در همه جای جهان، گسترش جمعیت باعث ایجاد چنین مسکن‌هایی شده است. هر روز شاهد کاهش جمعیت روستا‌ها و گسترش شهرنشینی هستیم و همینطور از جمعیت مولد کاسته شده و به جمعیت مصرف کننده اضافه می‌شود، بنابراین در چنین شرایطی خانه سازی هم اجر الهی در پیشگاه خداوند و هم ارزش اجتماعی دارد که به این طریق کمبود‌های مردم در این زمینه نیز برطرف می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه ضمن ابراز امیدواری در خصوص تحصیل سود متعادل برای شرکت‌هایی که کار ساختمان سازی را انجام می‌دهند؛ اظهار داشت: ما متوجه مشکلاتی از قبیل افزایش قیمت مصالح و دستمزد کارگران هستیم، اما باید در این زمینه تلاش خود را انجام دهیم، گاهی شهرداری‌ها هم ممانعت‌هایی ایجاد می‌کنند که ذاتی نیست، اما اقتضای طبیعت آن است. از سوی دیگر ما قدردان تلاش‌های شهرداری برای کاهش مدت صدور پروانه‌ها و نیز مراجعات هستیم.

چمران در ادامه یادآور شد: هنگام تحویل شورای چهارم متوجه شدیم که شهرداری ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و وقتی علت را جویا شدن در پاسخ گفتیم که این بدهی‌ها برای ساخت مترو و به منظور مدیریت هزینه‌ها و بهره‌برداری هر چه زودتر مردم از مترو بوده است و این بدهی نه تنها به ضرر مردم نبوده که حتی به نفع شهر هم بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم در این مسیری که انتخاب کرده‌اید؛ موفق و پیروز باشید و شاهد روزی باشیم که این ساختمان‌ها ساخته شده است و جوان‌هایی که به دنبال خانه هستند در آن‌ها ساکن شده‌اند؛ دعای خیر آن‌ها قطعا و یقیناً بدرقه راه شما خواهد بود. این خشنودی خداوند و مردم بزرگترین پاداش و اجری است که می‌شود تصور کرد و بهترین عایدی است که برای شما و ما خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار