اهدای خون یک عمل ساده، ایمن و خداپسندانه است که به ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما می‌تواند تاثیر بسیاری زیادی در زندگی فرد و دیگران داشته باشد. اهدای خون نه تنها بر سلامتی فرد اثر می‌گذارد بلکه در نگاهی عام‌تر، می‌تواند سبب حیات دوباره به بیماران نیازمند به خون شود از سوی دیگر اهدای خون یکی از عوامل مهم پیشگیری کننده از ایجاد کانون‌های سرطان در بافت‌های مختلف بدن است
کد خبر: ۱۱۲۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱ 27 August 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، اهدای خون نه تنها بر سلامتی فرد اثر می‌گذارد، بلکه در نگاهی عام‌تر، می‌تواند سبب احیای حیات دوباره به بیماران نیازمند به خون شود، با اهدای خون به معنای واقعی زندگی اهدا می‌شود.

اهدای خون می‌تواند یکی از عوامل مهم پیشگیری کننده از ایجاد کانون‌های سرطان در بافت‌های مختلف بدن باشد.

اهدای خون، اهدای زندگی

اهدای خون یک عمل ساده، ایمن و خداپسندانه است و هر انسانی می‌تواند برای نجات هم‌نوعان خود به منظور اهدای حیات به آن‌ها این کار را انجام دهد، اهدای خون به ظاهر عمل ساده‌ای است، اما می‌تواند تاثیر بسیاری زیادی در زندگی فرد و دیگران داشته باشد.

اهدای خون نه تنها بر سلامتی فرد اثر می‌گذارد، بلکه در نگاهی عام‌تر، می‌تواند سبب احیای حیات دوباره به بیماران نیازمند به خون شود، نیاز به خون همیشگی است پس هر چه تعداد افرادی که اهدای خون انجام می‌دهند بیشتر باشد وضعیت خون و فرآورده‌های آن برای بیمارانی که نیاز مبرم به خون و فرآورده‌های آن‌ها دارند در وضعیت مطلوب‌تری قرار می‌گیرد.

با هر بار اهدای خون علاوه بر نجات جان سه نفر از هم‌نوعان خود از پلاسمای خون هر فرد بیش از ۴۰ دارو محقق می‌شود، با اهدای خون به معنای واقعی زندگی اهدا می‌شود.

خون ماده‌ای اثرگذار و بدون جایگزین

با توجه به پیشرفت‌های جامعه بشری تا به امروز بشر نتوانسته است ماده یا محلولی بسازد که بتوان با آن کمبود ماده حیاتی که همان خون در بدن انسان است جبران کرد، خون تنها ماده‌ای است که جایگزینی برای آن وجود ندارد.

اهدای خون، نقش بسیار موثری در مدیریت بسیاری از بحران‌های پزشکی و اجتماعی ایفا می‌کند و برای بیمارانی که همواره نیازمند مبرم به خون دارند نقش به‌سزایی دارد، علاوه بر این اهدای خون نقش مهمی در مدیریت بیماری‌های خونریزی‌دهنده از قبیل هموفیلی، تالاسمی، بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند به جراحی‌های بزرگ مانند قلب و کلیه، نوزادان مبتلا به زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین، پیوند اعضا، سوختگی‌های شدید، کم خونی‌های مزمن و انواع سرطان، به خصوص در مرحله شیمی درمانی دارد.

چه کسانی می‌توانند اهدای خون انجام دهند

برای اهدای خون شما باید دارای شرایطی، چون سن ۱۸ تا ۶۰ سال، عدم اعتیاد به مواد مخدر و الکل، نداشتن بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای و بیماری‌هایی، چون دیابت، فشارخون، هپاتیت، اچ آی وی و حداقل وزن ۵۰ کیلو و... باشید.

فرایند اهدای خون بین ۸ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، در هر بار اهدای خون از فرد ۴۵۰ سی‌سی خون یعنی کمتر از ۱۰ درصد حجم خون بدن فرد گرفته می‌شود و از آن فرآورده‌های مختلفی جهت استفاده بیماران واجد شرایط گرفته می‌شود.

البته لازم است بدانید هنگام اهدای خون، باید فرم ثبت‌نام توسط فرد اهدا کننده پر شود و در ادامه فرد به چند سوال در رابطه با سلامتی خود پاسخ می‌دهد، همچنین اگر برای اولین بار است به مراکز اهدای خون جهت انتقال خون مراجعه می‌کنید، حتما کارت شناسایی یا گواهینامه همراه خود داشته باشید، در پرسنامه‌ای که بناست آن را پر کنید اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از انتقال خون با پزشک خود مشورت کنید و در فرم آن را یادداشت کنید.

علاوه بر پاسخ به سوالات پرسش‌نامه معاینه بالینی ساده‌ای نیز انجام می‌شود که شامل اندازه‌گیری فشارخون، دمای بدن، نبض و همچنین یک نمونه خون، برای تشخیص کم خونی از بیمار انجام می‌شود.

اهدای خون نه تنها برای فرد دریافت‌کننده حیات‌بخش است بلکه برعکس تمام باور‌های غلطی که در رابطه با اهدای خون وجود دارد، فواید بسیاری نیز برای فرد اهداء کنند دارد، اهدای خون می‌تواند به کاهش سطح آهن در خون کمک کند، انسان روزانه مواد مغذی و آهن‌دار بسیاری مصرف می‌کند، اما بدن به همه آهن آن مواد نیازی ندارد، آهن برای بدن و گلبول‌های قرمز لازم است، اما زمانی که بیش از حد معمول شود می‌تواند سبب آسیب به بدن فرد شود.

بانوان علاوه بر اینکه نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، از جمله جمعیت‌های سالم و مناسب برای اهدای خون نسبت به آقایون هستند، اما متاسفانه بانوان درصد بسیار کمی از اهدای خون را به خود اختصاص می‌دهند و تنها هفت درصد اهدا کنندگان خون در کشور بانوان هستند.

عموما اکثر بانوان بر این باورند که با اهدای خون دچار کم‌خونی می‌شود که این موضوع یک فرضیه غلط است، البته بهتر است بانوان در دوران قاعدگی با توجه به خونریزی‌های شدید از اهدای خون خودداری کنند، زیرا از دست دادن خون بیش از حد سبب فقر آهن در بدن آن‌ها می‌شود.

بالا بردن آگاهی عمومی جامعه، به ارتقای فرهنگ اهدای خون کمک می‌کند

اهدای خون در کنار فواید جسمی اعم از کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته، سرطان و سلامت کبد، سبب بهبود وضعیت روحی فرد می‌شود انجام این کار خوب برای شخص باعث حس خوشایندی و رضایت می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد داوطلب شدن در برخی امور تأثیرات مثبتی بر خوشبختی و زندگی فرد دارد، همچنین داوطلب شدن در افراد بالای ۶۰ سال خطر افسردگی و تنهایی را کاهش می‌دهد.

با وجود این که درصد بالایی از جامعه شرایط اهدای خون را دارند، اما جمعیت بسیار کمی به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کنند، بالا بردن آگاهی عمومی جامعه، می‌تواند به ارتقای فرهنگ اهدای خون کمک به‌سزایی کرد، بسیاری از افرادی که برای نخستین بار اهدای خون انجام می‌دهند، به دلایل مختلف از اهدای مجدد خون صرف‌نظر می‌کنند.

شناسایی موانع اصلی اهدای خون در یک جمعیت و یا دلایل عدم اهدای خون مجدد اهداکنندگان، می‌تواند نقش به‌سزایی در شناسایی و رفع موانع اهدای خون در هر استان و کشور داشته باشد. با شناسایی موانع اصلی اهدای خون و بالا بردن آگاهی عمومی جامعه، می‌توان به ارتقای فرهنگ اهدای خون کمک کرد.

آموزش و آگاهی افراد نسبت به اهدای خون، نقش بسیار موثری در آگاهی بخشی جامعه و در نتیجه افزایش تمایل به اهدای خون و کاهش خطر اهدای خون ناسالم دارد.

باور‌های غلط درمورد اهدای خون

باور‌های اشتباه زیادی در رابطه با اهدای خون وجود دارد و افراد تصور می‌کنند پس از اهدای خون تا مدت‌ها باید با ضعف بدنی دست و پنجه نرم کنند و این امر آنان را از هرگونه فعالیت بدنی محروم می‌کند و یا بعد از یک‌بار اهدای خون دیگر تمایلی به اهدای خون مجدد ندارد.

اما باید بدانید اینگونه نبوده و خون اهدا شده بعد از ۲۴ ساعت در بدن شما جایگزین می‌شود، جایگزینی کامل گلبول‌های قرمز به ۴ تا ۶ هفته نیاز دارد، به همین علت است که بین هر اهدای خون باید حداقل ۸ هفته فاصله وجود داشته باشد، اما در موارد محدود بعد از اهدای خون ممکن است دچار سرگیجه، ریزش مو (معمولا برای افرادی دچار کم‌خونی هستند اتفاق می‌افتد)، تب و لرز و بی‌حالی شوید.

همچنین افرادی که دارای خالکوبی و پرسینگ هستند نیز بعد از ۳ ماه می‌توانند با طی کردن مراحل مختلف و تشخیص سلامت خون آن‌ها اقدام به اهدای خون کنند.

چی بخوریم چی نخوریم!

تعداد دفعات انتقال خون در زنان سه و در مردان چهار مرتبه در طول سال است، فاصله بین اهدای خون نباید کمتر از هشت هفته باشد، شب قبل از اهدای خون بهتر است از مواد غذایی که حاوی آهن هستند مثل گوشت قرمز، اسفناج، مرغ و ماهی استفاده کنید تا دچار عارضه‌های بعد از اهدای خون نشوید.

غذا خوردن را ۴ الی ۶ ساعت قبل از خون دادن فراموش نکنید، اگر مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید از اهدای خون خودداری کنید و همچنین در یک سال گذشته نباید سابقه عمل جراحی، دریافت خون یا تزریق هورمون داشته باشید.

اهدای خون می‌تواند یکی از عوامل مهم پیشگیری کننده از ایجاد کانون‌های سرطان در بافت‌های مختلف بدن باشد.
منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار