کد خبر: ۱۱۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۲ 07 March 2015

از لحاظ آماری در ایران برای هر 70 هزار هکتار یک مأمور حفاظتی وجود دارد و این در حالی است که در آذربایجان غربی برای هر 45 هزار هکتار یک مأمور حفاظتی وجود دارد.

منابع طبیعی که از آن به عنوان منافع ملی یاد می شود به عنوان بستر حیات و متعادل‌‌کننده اکوسیستم مطرح بوده و در توسعه پایدار استان نقش به سزایی دارند.

آذربایجان غربی در زمینه عرصه‌‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی از جنبه‌های مختلف از جمله حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش آن، تولید اکسیژن و تلطیف هوا، تنظیم گردش آب در طبیعت، تامین غذا و مامن برای حیوانات و پرندگان، تامین معیشت عشایر و روستاییان، پالایش گازهای سمی، تولید محصولاتی نظیر گیاهان دارویی، صنعتی و... بسیار حائز اهمیت است.

حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی با اقدامات ساده از جمله استفاده صحیح از زمین با توجه به تناسب و ظرفیت آن، عدم شخم و استفاده اصولی از مراتع و جنگل‌ها و بهره برداری از مراتع و جنگل ها در قالب طرح، قطع عوامل مخرب، اجرای پروژه‌های مدیریتی، آموزش همگانی و بالابردن فرهنگ مردم و به خصوص بهره‌برداران از عرصه‌های منابع طبیعی، نهادینه کردن فرهنگ حفظ و احیای عرصه‌های مرتعی و جنگلی و... امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از اروم نیوز،یوسفعلی ابراهیم‌پور فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی طی سخنانی پیرامون یگان حفاظت منابع طبیعی گفت: تشکیل این یگان در سال 79 تصویب و سال 84 عملا فعالیت خود را آغاز کرد و این یگان حدود 18 شرح وظایف دارد که مهمترین بخش آن حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و جلوگیری از هرگونه تخریب و تصرف است و یکی از مأموریتهای مهم و حساس این یگان در رابطه با منابع طبیعی، حفاظت و صیانت از فرسایش ملی است.

ابراهیم‌پور در ادامه افزود: آذربایجان غربی افزون بر دو میلیون و 700 هزار هکتار عرصه ملی شامل مراتع، جنگلها و اراضی مختلف دارد که در راستای حراست از عرصه های ملی آذربایجان غربی امسال بیش از یک هزار و 250 هکتار از اراضی ملی از دست سودجویان خارج شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 95 درصد رشد داشته است.چنانچه سال گذشته یگان حفاظت اداره منابع طبيعي آذربايجان غربي با خلع ید و رفع تصرف بیش از 750 هکتار از اراضی ملی از دست متصرفان در سطح کشور رتبه دوم را کسب کرده بود.

وی ادامه داد: فرسایش بیش از اندازه خاک در آذربایجان غربی یک معضل است و تغییرات اقلیمی که در اثر چرای بیش از حد مجاز و دام مازاد در مراتع و زودتر از موعد مقرر بدون توجه به همیشگی بودن این مراتع صورت می گیرد باعث از ریشه کنده شدن علف مراتع می شوند و از بین رفتن پوشش گیاهی و مراتع باعث می شود تا ابرهایی که از مرزها وارد کشور می شوند به علت نبود پوشش گیاهی وعدم باروری بدون ایجاد بارندگی از استان خارج شوند.

ابراهیم پور در خصوص ارتباط تخریب منابع طبیعی با دریاچه ارومیه گفت: روند خشکی دریاچه ارومیه با تخریب و تصرف در عرصه های منابع طبیعی و ملی و چرای غیرمجاز در مراتع مرتبط است و چنانچه بتوانیم از مراتع و جنگلها حفاظت کنیم می توانیم بارندگی های چندسال قبل را به استان بازگردانیم.

وی افزود: یکی از برنامه های 94 که از سوی ریاست سازمان مراتع و جنگلهای کشور اخیرا ابلاغ شده استفاده از تشکلها و انجمن های موجود در سطح استان در راستای حفاظت از منابع طبیعی استان است.از لحاظ آماری در ایران برای هر 70 هزار هکتار یک مأمور حفاظتی وجود دارد و این در حالی است که در روسيه که از لحاظ وسعت جنگلها از کشور ما غنی تر است برای هر 2 هزار هکتار یک مأمور حفاظتی، در ترکیه برای هر 3 هزار هکتار یک مأمور حفاظتی و در آذربایجان غربی نیز برای هر 45 هزار هکتار یک مأمور حفاظتی وجود دارد.

به همین دلیل با این تعداد نیرو نمی توان عرصه های منابع طبیعی آذربایجان غربی را کنترل کرد و باید تمام مردم بسیج شوند چرا که منابع طبیعی، منافع ملی است و تبعات خشکسالی و کم محصولی و عدم بارندگی و کشاورزی و دامداری و ... مرتبط با زندگی تمام مردم است.

ابراهیم پور افزود:همچنین در هفته منابع طبیعی 7 پاسگاه ویژه در استان در شهرهای تکاب، چالدران، سردشت و 4 پاسگاه در ارومیه دایر می شوند که به محض اعلام گزارش از مردم به صورت سیستمی گزارش به پاسگاه ابلاغ و مأمورین وارد عمل می شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار