این روزها که زوار اربعین حسینی برای رسیدن به اجتماع بزرگ حسینیان در کربلای معلا، دل به جاده های منتهی به این خاک مقدس زده‌اند، یکی از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین گذرگاه های تاریخی دنیا بر سر راه بخشی از زوار قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۲۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶ 22 August 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، در ۲۵ کیلومتری شرق شهر کرمانشاه، در مسیر شاهراه باستانی سرزمین پارس به بین النهرین، اثری تاریخی قرار گرفته که یکی از شاخص ترین محوطه های باستانی دنیاست که عظمت و شکوه تاریخ ایران زمین را به رهگذران نشان می دهد و زواری اربعین حسینی هم که در این روزها از این مسیر عبور می کنند، می توانند این زیبایی و عظمت را به چشم خود ببیند. 

کتیبه جهانی بیستون اثری مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل است که توسط داریوش هخامنشی در مسیر یکی از اصلی ترین جاده های ارتباطی بین سرزمین پارس و بین النهرین واقع شده و هرساله در ایام اربعین حسینی زوار زیادی از کنار این اثر باستانی عبور می کنند. 

آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه می گوید، مراسم پیاده روی اربعین حسینی علاوه براینکه برکات معنوی بسیاری را برای مردم کرمانشاه به همراه آورده، این فرصت را هم فراهم کرده تا زوار حسینی در مسیر تردد خود با زیبایی های این استان از جمله بناهای تاریخی شاخصی همچون کتیبه بیستون آشنا شوند. 

داریوش فرمانی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح اهمیت این اثر گرانسنگ باستانی اظهارکرد: کتیبه بیستون نقش برجسته ای حکاکی شده دردل صخره ای به این نام است که در زمان داریوش اول نقش بسته است. 

وی از کتیبه بیستون به عنوان بزرگترین سند خطی باستانی دنیا نام برد و گفت: همچنین بیستون از مهمترین کتیبه های میخی جهان است که کمک زیادی به گشایش خط میخی در جهان کرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان اضافه کرد: کتیبه بیستون، طولانی ترین کتیبه فارسی باستان است که شرح پیروزی های داریوش اول بر گئومات مغ و به بندکشیدن یاغیان در آن آمده و بعلاوه وسعت جغرافیای ایران در زمان داریوش اول، نام قدیم مکان های جغرافیایی و ... نیز در آن ذکر شده است. 

وی از بیستون به عنوان موزه  تاریخ تحول خط ایران هم نام برد و گفت: در این مجموعه آثاری را می توان دید که سیر تحول خط و کتابت در ایران را از زمان باستان تاکنون نشان می دهد. 

فرمانی یادآورشد: این اثر تاریخی سه نمونه خط از ایران باستان شامل خط میخی بابلی اکدی، خط میخی عیلامی و خط میخی فارسی باستانی از دوره هخامنشیان را در خود جای داده است. 

وی اضافه کرد: همچنین نمونه خط سلوکی یا یونانی در کتیبه هفت سطری مجسمه هرکول و نقش برجسته مهرداد، خط پارتی اشکانی در پایه آتشدان نقش برجسته بلاش و نقش گودرز، خط پهلوی ساسانی در زیر کتیبه اصلی و خط فارسی دوره صوفی و قاجار در وقفنامه شیخ علی خان زنگنه در کاروانسرای عباسی وجود دارد. 

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه خاطرنشان کرد: کتیبه بیستون در مجموعه ای باستانی واقع شده که علاوه بر خود این کتیبه، یک سراب تاریخی که در گذشته اتراقگاه کاروانیان بوده، غارهای باستانی شکارچیان و مرخرل، نیایشگاه مادی، پیکره هرکول، سنگ بلاش، سنگ نگاره گودرز، نقش مهرداد اشکانی، کاخ بیستون، فرهاد تراش، پل ساسانی و ... نیز قرار دارد. 

وی اظهار کرد: باتوجه به اهمیت این کتیبه باستانی، باستان شناسان آن را ملکه کتیبه های شرق باستان و لوح روزتای آسیا لقب داده اند. 

فرمانی در پایان گفت: از زوار اربعین حسینی دعوت می کنیم باتوجه به اینکه کتیبه بیستون در مسیر تردد آنها قرار دارد، برای مدتی کوتاه هم که شده توقفی داشته باشند و از این اثر عظیم باستانی دیدن کنند. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار