جانباز و آزاده سرافراز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اگر از ظرفیت آزادگان در روایت‌نویسی و روایت‌گری استفاده می‌شد، با مشکلاتی که در حال حاضر از آن‌ به عنوان جنگ روایت‌ها نام می‌بریم روبرو نبودیم، گفت: استفاده دستگاه‌های فرهنگی از ظرفیت آزادگان بسیارناچیز است.
کد خبر: ۱۱۲۰۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴ 17 August 2023

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، سید عبدالرحیم موسوی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، گفت: جانشین فرمانده گروهان بودم و در سن ۲۱ سالگی اسیر شدم؛ اسفندماه سال ۱۳۶۶ در عملیات والفجر۸ از ناحیه پای چپ مجروح شدم، عملیات صبح زود شروع شده بود و بچه‌ها با هرچه در توان داشتند مقاومت می‌کردند، اما با توجه به اینکه عملیات لو رفته بود تعداد زیادی مجروح و شهید شدند.

آزاده سرافراز و جانباز هشت سال دفاع مقدس استان چهارمحال و بختیاری، افزود: سه روزی بود که در آن منطقه مانده بودم و چندباری بخاطر خون زیادی که از دست داده بودم بیهوش شدم، تکان خوردن برایم سخت بود و طی آن سه روز تشنگی، گرسنگی و درد امانم را بریده بود.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه قبل از اسیر شدنم فرزند دومم همان روز به دنیا آمده بود، اما نتوانستم تا بعد از اسارت آن را ببینم، بیان کرد: بعد از سه روز نیرو‌های عراق وارد آن منطقه شدند تعدادی را با تیر خلاص شهید کردند و تعدادی هم اسیر شدند.

وی گفت: اسارت واژه‌ای است که همه بار سختی و سیاهی را با خود حمل می‌کند، اما این اسارت مانند کلمات و واژه‌های دیگر در قاموس انقلاب اسلامی به برکت امام امت (ره) جور دیگری ترجمه شد، همانطور که جنگ به هشت سال دفاع مقدس تبدیل شد اسارت نیز معنی آزادگی گرفت، خداوند توفیق داد و در آزمایشی قرار گرفتیم که توانستیم معنای واقعی آزادگی را درک کنیم.

آزاده و جانباز سرافراز هشت سال دفاع مقدس استان یادآورشد: بعد از اسارت ما را به اردوگاه ۱۱ تکریک یعنی اردوگاهی که همه اسرا در آنجا مفقودالاثر هستند انتقال دادند، عمده اسرای آن اردوگاه غواصان عملیات کربلای۴ بودند، شاید باور این جمله برای خیلی‌ها سخت باشد، اما اردوگاه برای اسرا با توجه به حال و هوای معنوی رزمندگان و فارغ شدن آن‌ها از زندگی دنیوی همانند قطعه‌ای از بهشت بود.

وی با بیان اینکه رستن از همه جا نزدیکی به خداوند است، گفت: از همه دنیا که بریده باشید، نام و نشانی از شما وجود نداشته باشد و از مرده و زنده بودن شما بی‌اطلاع باشند در آن چهار دیواری محصور و خاردار تنها وجود خداوند است که دل‌های بی‌قرار شما را آرام می‌کند.

موسوی ادامه داد: با تمام سختی‌ها، مشکلات و با تمام تاریکی که از آینده میدیدیم بازهم ناامید نشدیم بلکه با انرژی و کار مضاعف به دور از چشم عراقی‌ها روحیه خود و همرزمانمان را حفظ میکردیم، در سه سال اسارت با همرزمان خود طی این سال‌ها به دور از چشم نگهبانان جلسات دونفره تشکیل می‌دادیم و هرآنچه که تاکنون آموخته بودیم به یکدیگر انتقال میدادیم، و با همان امکانات نصفه و نیمه سعی می‌کردیم کار فرهنگی انجام دهیم.

استفاده از ظرفیت آزادگان در استان صفر است

وی با اشاره به اینکه اگر ارگان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی از ظرفیت آزادگان در روایت‌نویسی و روایت‌گری استفاده می‌کردند با مشکلاتی که در حال حاضر از آن به عنوان جنگ روایت‌ها نام می‌بریم وجود نداشت، خاطرنشان کرد: استفاده متولیان و دستگاه‌های فرهنگی از پتانسیل آزادگان صفر است و هیچ تدبیری حاصل نمی‌شود.

موسوی با بیان اینکه آزادگان یک ظرفیت فرهنگی هستند و بازوی فرهنگی جامعه ما به شمار می‌آیند، اضافه کرد: ۵۵۰ آزاده در استان وجود دارند که هر روز از تعداد آن‌ها کم می‌شود و گنجینه روایت‌های واقعی در سینه آن‌ها خاک می‌خورد زمانی که استفاده از این ظرفیت‌ها به صفر می‌رسد، پس ما چطور می‌توانیم پیام اسارت را به نسل‌های آینده برسانیم؟

بسترسازی فرهنگی برای فعالیت آزادگان شکل نگرفته است

آزاده و جانباز سرافراز استان با اشاره به اینکه ِعلی‌رغم نبود همکاری دستگاه‌های فرهنگی، آزادگان کار خود را در فضای مجازی و روایتگری انجام می‌دهند، گفت: برای کار فرهنگی باید بستر سازی شکل گیرد، حرف این است ما از مواد اولیه فرهنگی و ظرفیت که همان آزادگان در کشور و استان هستند برخورداریم و فقط لازم است بستر سازی شکل گیرد.

وی در پایان یادآور شد: زمانی که از این ظرفیت‌ها که گنجینه انقلاب هستند استفاده نمی‌شود نباید انتظار کار فرهنگی و تببین روایت‌ها را داشته باشیم، ما برای کار فرهنگی شعار زیاد می‌دهیم، اما در نهایت فعالیت فرهنگی را در قالب کار فرهنگی به جامعه عرضه می‌کنیم.
منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار