مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گوجه فرنگی از سطح ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۲۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳ 15 August 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مهدیه فلاح افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۳۴۰ هزار تن گوجه فرنگی از اراضی زیر کشت این محصول که در ارقام مختلف مانند سان‌ست،سما، پارس،۸۳۲۰ کارن ،فورمونت، لونا، سوپر لونا، اناری و شیمیایی ، کمودور و کامنتا کشت شده، برداشت شود.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ادامه داد: ۴۵ تا ۵۰ درصد این محصول در داخل استان به اشکال مختلف اعم از تازه خوری و فراوری شده مصرف می‌شود.
وی بیان کرد: شهرستان ارومیه، میاندوآب، شاهین‌دژ و بوکان بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.
فلاح اضافه کرد: گوجه فرنگی در استان به صورت رب و سس بیشتر مصرف می‌شود و کار عمل آوری آن در کارخانه های داخل استان و یا به صورت خانگی صورت می‌گیرد
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: متوسط عملکرد در هکتار این محصول 65 تن است و نیاز آبی گوجه فرنگی حدود هشت هزار مترمکعب در هکتار است که که این میزان بسته به روش آبیاری تغییر می‌‌کند.
وی اضافه کرد: از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای صرفه جویی در مصرف آب در گوجه فرنگی و سایر محصولات سبزی و صیفی جایگزینی روش آبیاری از غرقابی به آبیاری نوار تیپ است.
مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: از اقدامات دیگر در زمینه کشت کوجه فرنگی احداث دو واحد بانک نشاء مکانیزه است.
فلاح اظهار کرد: علاوه بر صرفه جویی آب در خزانه کشت از هدر رفت آب ناشی از کشت نشا‌های ناسالم که باعث از بین رفتن محصول در اواسط دوره رشد می‌شوند و کشاورز مجبور به شخم مزرعه و کشت مجدد می‌ شود، جلوگیری می‌کند.
به گفته وی با بیان اینکه سرانه مصرف این محصول در استان ۵۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: ۶۰ هزار تن از گوجه فرنگی تولید شده در استان به صورت تازه خوری مصرف و بقیه توسط صنایع تبدیلی خریداری می‌شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم تولیدی در آذربایجان‌غربی است که علاوه بر مصرف داخلی به صورت تازه خوری پس از فرآوری در منازل و کارخانجات استان به صورت رب و سس مورد استفاده قرار می گیرد.

برچسب ها: ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار