معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: پولشویی و کلاهبرداری از مشکلاتی‌ست که به‌علت نقل و انتقال عادی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۲۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱ 14 August 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری فارس، صفدر کشاورز صبح امروز دوشنبه ۲۳ مردادماه در آیین معارفه و تکریم رئیس ثبت اسناد و املاک استان کرمان اظهار داشت: وجود نقل و انتقال عادی در کشور و اسناد مشاعی به‌عنوان دو چالش املاک در کشور به‌شمار می‌رود که سبب بروز مسائل و مشکلات زیادی برای حاکمیت شده است.

وی بیان کرد: نقل و انتقال عادی سبب افزایش حجم ورودی پرنده‌های قضایی شده است که ریشه آن پرونده‌ها در حوزه املاک و نقل و انتقال عادی و اسناد مشاعی‌ست که آن هم ریشه در اصلاحات ارضی دارد که اراضی به‌صورت مشاع به زارعان واگذرا شده و مساحت و حد و حدودی ندارد.

کشاورز ادامه داد: میزان نقل و انتقالی که توسط مالکان اراضی کشاورزی صورت می‌گیرد برای ادارات ثبت و کارشناسان رسمی قابل محاسبه و تعیین نیست و این عارضه و چالش مشکلات دیگری را برای کشور در حوزه عدم امکان حدنگار به وجود آورده است.

وی عنوان کرد: با توجه به تکلیف قانونی که بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک گذاشته شد باید طی ۵ سال نقشه حدنگار را مشخص کند، اما وجود اسناد مشاعی و نقل و انتقال اسناد عادی یکی از دلایل توقف این برنامه بود.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابراز داشت: همچنین پولشویی و کلاهبرداری از دیگر مشکلاتی‌ست که به‌علت نقل و انتقال عادی صورت می‌گیرد.

کشاورز اضافه کرد: یکی از دلایل عدم توفیق شناسایی خانه‌های خالی نیز به‌علت وجود اسناد مشاعی و نقل و انتقال‌های عادی‌ست که نمی‌تواند تعیین کند اسناد مربوط به کدام ملک است.

وی ادامه داد: طرح الزام ثبت رسمی معاملات توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دنبال می‌شود و الزام ثبت رسمی معاملات، ساماندهی مشاوران املاک و تسهیل در بحث تنظیم اسناد ازجمله اهداق این طرح است.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابراز داشت: ۸ هزار و ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی در کشور داریم و ۹ هزار و ۵۳۴ نفر در آزمون برای دفاتر اسناد رسمی طی سال گذشته پذیرفته شده‌اند.

برچسب ها: کرمان ، پولشویی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار