داروهای مسکن، درد و ناراحتی ناشی از یک بیماری یا آسیب یا درد ناشی از عمل جراحی یا عوارض مزمن را تسکین می‌دهند. تجربهٔ هر کسی از درد متفاوت است. درد ممکن است ناگهانی ایجاد شود (حاد) یا به‌صورت مزمن وجود داشته باشد (ماه‌ها یا سال‌ها).
کد خبر: ۱۱۱۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵ 12 August 2023

مسکن‌ها انواع زیادی دارند. بهترین مسکن برای شما بستگی به فاکتورهای زیادی دارد، از جمله علت درد و شدت آن.


انواع داروهای مسکن:

. داروهای بدون نسخه (OTC): این داروها بدون نسخه در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و می‌توانید آنها را بخرید.
. داروهای تجویزی: این داروهای مسکن فقط با تجویز و نسخه پزشک به شما فروخته می‌شوند. مسکن‌های تجویزی قوی‌ترند و دردهای شدید یا مزمن را تسکین می‌دهند.

انواع مسکن‌های بدون نسخه
. استامینوفن: این دارو گیرنده‌های درد را در مغز بی‌حس می‌کند و در نتیجه شما درد کمتری احساس می‌کنید.
. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی: این داروها تولید پروستاگلاندین‌ها را کاهش می‌دهد. این مواد شیمیایی مشابه هورمون‌اند و پایانه‌های عصبی را تحریک می‌کنند و باعث درد و التهاب در بدن می‌شوند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی شامل ترکیبات آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم می‌شوند.
. ترکیبی‌ها: بعضی از داروهای مسکن حاوی هم استامینوفن و هم آسپیرین هستند. بعضی از این داروها کافئین هم دارند.
. موضعی‌ها: این داروها مستقیماً روی پوست به کار می‌روند. داروهای مسکن موضعی به‌صورت کرم، ژل، اسپری و یا چسب وجود دارند. داروهای مسکن موضعی، گیرنده‌های درد را در مغز مهار می‌کنند. این داروها ممکن است حاوی آسپیرین، لیدوکائین، کپسایسین فلفل یا دیگر داروها باشند. برخی از داروهای موضعی ضددرد، پوست را سردتر یا گرم‌تر می‌کنند.

داروهای مسکن بدون نسخه چه دردهایی را تسکین می‌دهند؟
این دسته از مسکن‌ها، تب را پایین می‌آورند و درد ناشی از خیلی از مشکلات سلامتی را تسکین می‌دهند، از جمله:
. آرتریت، بورسیت و تاندونیت
. کمردرد
. شکستگی استخوان
. سوختگی‌ها مثل آفتاب‌سوختگی
. سرماخوردگی، آنفلوانزا و عفونت گوش
. سردرد و میگرن
. گرفتگی‌ها و دردهای قاعدگی
. دردهای عضلانی مثل گردن درد
. دردهای ناشی از عمل جراحی تهاجمی یا کمتر تهاجمی
. دندان‌درد
مطالعات نشان می‌دهند استامینوفن برای مصرف طی بارداری کم‌ضررتر است. مصرف ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی در اوایل بارداری می‌تواند ریسک نقص‌های مادرزادی را افزایش دهد


انواع مسکن‌های تجویزی
مسکن‌های تجویزی قوی‌تر از مسکن‌های بدون نسخه‌اند و شامل موارد زیر می‌شوند:
. ضدافسردگی‌ها: داروهای ضدافسردگی روی فرارسان‌های عصبی در مغز اثر می‌گذارند و برای دردهای مزمن خوب جواب می‌دهند، مثل میگرن. بیشتر این داروها در دسته تری‌سایکلیک‌ها و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین - نوراپی‌نفرین قرار می‌گیرند. مطالعات نشان می‌دهند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین برای درد چندان مؤثر نیستند و ممکن است اثر دیگر مسکن‌ها را کاهش دهند.
. داروهای ضدتشنج: داروهایی که برای صرع تجویز می‌شوند، پیام درد به مغز را مهار می‌کنند. این داروها می‌توانند درد عصبی و فیبرومیالژیا را تسکین دهند.
. شل‌کننده‌های عضلات: این داروها با شل کردن عضلات سفت و گرفته، درد را کمتر می‌کنند. شل‌کننده‌های عضلات، اسپاسم‌های عضلانی را نیز تسکین می‌دهند.
. اوپیودها: اوپیودها داروهایی هستند که در آزمایشگاه و از مواد مخدر درست می‌شوند و نحوهٔ دریافت پیام در مغز را تغییر می‌دهند. این داروها به دلیل اینکه اعتیادآورند، کمتر برای دردهای مزمن تجویز می‌شوند. ممکن است پزشک توصیه کند بعد از عمل جراحی یا یک آسیب برای مدت بسیار کوتاهی مسکن اوپیودی مصرف کنید. کدئین، فنتانیل، هیدروکودون و مورفین همگی اوپیود هستند.
. استروئیدها: کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی قوی هستند که مثل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، جلوی تولید مواد شیمیایی عامل تحریک و التهاب را در بدن می‌گیرند. استروئیدهایی مانند پردنیزولون می‌توانند میگرن و دردهای شدید آرتریت را تسکین دهند.
. موضعی‌ها: پزشک می‌تواند ژل‌ها، کرم‌ها، اسپری‌ها و چسب‌های استروئیدی را برای تسکین دردهای عضلانی، آرتریت و فیبرومیالژیا تجویز کند.

مسکن‌های تجویزی چه دردهایی را تسکین می‌دهند؟
. سرطان
. فیبرومیالژیا
. میگرن
. دردهای عصبی (نوروپاتیک) مثل نوروپاتی مرتبط با دیابت
. دردهای بعد از عمل جراحی
. دردهای شدید آرتریت
. دردهای شدید عضلانی مثل کمردرد
. آسیب‌های تروماتیک مثل شکستگی استخوان و سوختگی

ریسک فاکتورهای احتمالی مسکن‌های بدون نسخه چیست؟
مسکن‌های OTC اگر طبق دستور روی بسته انجام شوند تقریباً بی‌ضررند. استامینوفن و ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی می‌توانند برای کبد و کلیه‌ها سخت باشند و اگر بیماری کبدی یا کلیوی دارید نباید آنها را با معده خالی مصرف کنید.

خطرات استامینوفن
خطرات استامینوفن برای کبد در صورتی که بیشتر از ۳۰۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف کنید بسیار زیاد است. همچنین اگر استامینوفن را با الکل مصرف کنید ممکن است به مشکلات کبدی دچار شوید.

خطرات آسپیرین
بچه‌های زیر ۱۸ سال نباید آسپرین مصرف کنند چون می‌تواند منجر به یک بیماری خطرناک به نام سندرم ری شود. در عوض از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی استفاده کنید.

خطرات ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی
به‌جز آسپیرین (که رقیق‌کنندهٔ خون است)، استفاده طولانی‌مدت از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌تواند ریسک حملات قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش دهد. افرادی که در حال حاضر مشکلات قلبی یا فشارخون بالا دارند بیشتر در معرض این خطرند. اگر لازم است ضدالتهاب غیراستروئیدی را بیشتر از ده روز مصرف کنید، حتماً از پزشک اجازه بگیرید. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند ریسک موارد زیر را بیشتر کنند:
. کبودی و خونریزی
. ناراحتی معده از جمله خونریزی معده و زخم معده
. واکنش‌های پوستی مثل تاول و بثورات

ریسک فاکتورهای احتمالی مسکن‌های تجویزی چیست؟
مسکن‌های تجویزی داروهای قوی هستند و نسبت به مسکن‌های بدون نسخه ریسک بالاتری دارند. اوپیودها اعتیادآورند؛ برای کاهش این ریسک، پزشکان این داروها را برای کوتاه‌مدت تجویز می‌کنند. مثلاً ممکن است تا دو سه روز بعد از عمل جراحی اجازه استفاده از مسکن‌های تجویزی را داشته باشید.
داروهای تجویزی برای درد ممکن است عوارض زیر را داشته باشند:
. تاری دید
. یبوست
. خشکی دهان
. خستگی
. سردرد
. بی‌خوابی
. نوسانات خلقی
. تهوع
. مشکلات ادراری
. افزایش وزن
بیشتر بخوانید
تاثیر مسکن‌های ضددرد بر سلامتی

آیا استفاده از مسکن‌ها طی بارداری مجاز است؟
مطالعات نشان می‌دهند استامینوفن برای مصرف طی بارداری کم‌ضررتر است. مصرف ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی در اوایل بارداری می‌تواند ریسک نقص‌های مادرزادی را افزایش دهد.
اگر سزارین انجام داده باشید یا زایمان سختی را پشت سر گذاشته باشید ممکن است به مسکن نیاز داشته باشید که باید توسط پزشکتان تجویز شود. در صورتی که خانمی شیرده هستید حتماً پزشک را در جریان قرار دهید. بعضی از اوپیودها برای مادران شیرده عوارض کمتری دارند. مصرف داروهای مسکن OTC طی شیردهی معمولاً مانعی ندارند.

برچسب ها: مسکن ، درد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار