رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: هدف اصلی مجموعه بزرگ جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی که در تلاش هستیم ضمن حفظ محیط زیست و حداقل نهاده‌ها میزان تولید را افزایش دهیم.
کد خبر: ۱۱۱۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲ 11 August 2023

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: هدف اصلی مجموعه بزرگ جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی که در تلاش هستیم ضمن حفظ محیط زیست و حداقل نهاده‌ها میزان تولید را افزایش دهیم.

به گزارش تابناک همدان، رضا بهراملو به مناسبت گرامیداشت روز و هفته خبرنگار در جمع اصحاب رسانه، افزود: هفدهم مرداد که به یادمان شهادت مظلومانه محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، روز خبر نگار نامیده شده است، یادآور مجاهدت‌های زنان و مردانی حقیقت طلب است که با هدف روایت حقیقت، بیرق بزرگ آگاهی بخشی را بر دوش کشیده و خاضعانه و بی‌ادعا وجود خویش را چراغ راه جامعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه غذا امروزه اسلحه‌ای در جنگ اقتصادی محسوب می‌شود، تصریح کرد: خودکفایی در محصولات استراتژیک امری مهم است که باید محقق شود.

بهراملو در ادامه با اشاره به تدوین نقشه در سازمان جهاد کشاورزی، اظهار داشت: توانسته‌ایم برای نخستین‌بار در کشور نقشه راه با ۲۱ بخش تخصصی تدوین و آماده رونمایی کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از برنامه اجرای الگوی کشت در استان خبر داد و افزود: برای ۴۰ محصول و ۲۱۶ هزار هکتار از اراضی آبی و ۴۸۵ هزار هکتار از اراضی دیم برنامه ابلاغ شده است.

بهراملو در ادامه به افزایش تولید گندم اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ در صد از سال ۱۴۰۱ و ۸۰ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ تولید گندم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه همدان رتبه نخست میزان جوجه‌ریزی را در کشور کسب کرده است، تاکید کرد: با اطمینان می‌توان گفت سهم ۳ میلیون و ۱۳۰ هزار قطعه‌ای استان تا پایان سال محقق خواهد شد.

بهراملو در ادامه گریزی هم به مباحث گلخانه‌های استان زد و گفت: گلخانه‌ها باعث افزایش هفت تا ۱۰ برابری محصولات کشاورزی می‌شوند بنابر این با هر زمینی برای ساخت گلخانه موافقت می‌کنیم.

وی ادامه داد: امسال ۱۱ هزار تن انواع فلفل دلمه رنگی از گلخانه‌های استان صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بخش کشاورزی دستور محور نیست و الگوی کشت نمی‌تواند دستوری باشد، در کشور‌های دیگر هم هزینه‌های نکاشت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت برای ۲۱ هزار هکتار از اراضی آبی و ۴۸۵ هزار هکتار دیم استان همدان ابلاغ شده است، تاکید کرد: ۸۷ درصد تولیدات کشاورزی وابسته به آب است و الگوی کشت آب محور است و کشت محصولات کم آب بر افزایش می‌یابد.

بهراملو افزود: تداخلات زمین‌های زراعی با منابع طبیعی بزودی برطرف می‌شود و نقشه کاداستر آن‌ها صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ۴۴۷ هزار هکتار مبارزه با سن مادر و پوره انجام شده که در استان بی سابقه است و در نتیجه سن زدگی محصولات امسال کمتر از ۲ درصد است که باعث افزایش کیفیت گندم تولیدی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اراضی استان یک هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا، پنج هزار هکتار گلرنگ و ۶۰ هکتار کاملینا کشت شده است که از کلزا ۲ هزار تن و از گلرنگ یک هزارو ۵۰۰ تن خرید شده است.

بهراملو در پایان یادآور شد: در چاه‌های اشتراکی نیازی به اخذ رضایت از بقیه شرکا برای استفاده از آب در گلخانه نیست، صرفا باید تعهد داده شود که آب بیشتر از حد مقرر استفاده نشود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار