سرپرست شرکت عمران بهارستان گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه بهارستان ۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به مشخص نبودن میزان و زمان تخصیص اعتبارات نمی‌توان تاریخ دقیقی برای بهره‌برداری از مترو اعلام کرد.
کد خبر: ۱۱۱۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱ 07 August 2023

حمیدرضا رحیمی اظهار کرد: هر سال بودجه مصوبی داریم که توسط شرکت مادر به شرکت عمران ابلاغ می‌شود و فعالیت‌های عمرانی این شرکت صرفاً در قالب این بودجه مصوب می‌تواند باشد. احداث بیمارستان در شهر بهارستان سال‌ها مطالبه مردم بوده که کلنگ احداث این بیمارستان مدتی قبل به زمین خورد. برای احداث بیمارستان باید تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت منعقد شود.

وی افزود: برای احداث بیمارستان در بهارستان اخذ مجوز ماده ۲۳ نیاز است، چراکه اخذ این مجوز به معنای پایدار شدن اعتبار عمرانی ملی برای این پروژه است و تا زمانی که این پروژه در قانون بودجه مصوبِ مجلس شورای اسلامی نرود از نظر عملی امکان آغاز شدن روند احداث بیمارستان وجود ندارد. بر فرض که این پروژه را شروع به ساخت کنیم تا زمانی که ماده ۲۳ محقق نشود پایداری بودجه برای آن را نمی‌توان متصور بود.

سرپرست شرکت عمران بهارستان درباره آخرین وضعیت پروژه مترو، گفت: طول مسیر مترو بهارستان ۱۵ کیلومتر است و پیش‌بینی سه ایستگاه برای آن(ایستگاه راه‌آهن، سپاهان شهر، بهارستان) برای آن شده است. این مترو شامل ۴۵ واگن است که ظرفیت هر قطار ۱۰۸۰ مسافر است و ظرفیت حمل آن ۱۳۳۰۰ مسافر در ساعت پیش‌بینی شده است.

رحیمی درباره پیشرفت فیزیکی مترو بهارستان در بخش‌های مختلف آن، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی عملیات روسازی ۷۳ درصد، ایستگاه بهارستان ۵۰ درصد، زیرسازی کل مسیر ۹۸ درصد، زیرسازی قطعات «الف» ۱۰۰ درصد، زیرسازی قطعات «ب» ۱۰۰ درصد، عملیات تکمیلی زیرسازی قطعات «الف» و «ب» ۲۳ درصد و میزان پیشرفت کلی پروژه مترو حدود ۵۱ درصد است.

وی ادامه داد: طبق برآوردی که انجام شده اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه بهارستان ۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان(۳.۵ همت) است که البته این رقم در سال‌های بعد با توجه به شرایط روز افزایش خواهد داشت. مترو بهارستان جزء پروژه‌های ملی است که در نتیجه برای آن ردیف اعتبار تعریف شده است و سالانه ۹۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است. با توجه به شرایط موجود و مشخص نبودن میزان و زمان تخصیص اعتبارات نمی‌توان تاریخ دقیقی برای اتمام و بهره‌برداری از مترو بهارستان اعلام کرد.

سرپرست شرکت عمران بهارستان، افزود: حتی نمی‌توانیم زمان بهره‌برداری اولیه از مترو بهارستان را مشخص کنیم. بسیاری از تجهیزات مترو با تأمین ارز انجام می‌شود و این عوامل در زمان اجرا و بهره‌برداری تأثیر می‌گذارد. پروژه مترو جزء اَبَر پروژه‌های بهارستان است که تأثیر زیادی در زندگی مردم دارد که پیگیری‌های لازم به منظور تأمین اعتبار این پروژه را انجام خواهیم داد. اگر تأمین اعتبار لازم برای مترو بهارستان انجام نشود پیشرفت سالیانه آن ۲ تا ۳ درصد خواهد بود.

رحیمی گفت: عملیات احداث پروژه مترو بهارستان از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و اگر تأمین اعتبار مورد نیاز برای آن انجام شود(۳.۵ همت) ظرف ۴ سال می‌توان پروژه را تکمیل کرد. در ۱۲ سال گذشته در مجموع ۸۸۴ میلیارد تومان برای پروژه مترو هزینه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار