مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: با همکاری معاونت عمرانی استانداری، مدیریت بحران، آب منطقه‌ای و بنیاد مسکن مناطق سیل خیز شناسایی شدند و ۱۰۰ نقطه در اولویت قرار گرفتند که از این تعداد ۲۳ نقطه در اولویت یک می‌باشند.
کد خبر: ۱۱۱۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱ 07 August 2023

به گزارش تابناک قزوین و به نقل از خبرگزاری فارس، محسن قاسم زاده صبح امروز به مناسبت گرامیداشت «روز خبرنگار» در دفتر خبرگزاری فارس استان قزوین حضور پیدا کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این رسانه قرار گرفت.

وی در جریان این بازدید اظهار کرد: سال گذشته اتفاقات مثبتی در مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری رقم خورد و یکی از بزرگترین اقدامات، طرح مردمی کاشت ۱ میلیارد درخت در سطح کشور است که ظرف ۴ سال انجام می‌شود و سهم شهر قزوین ۱۰ میلیون درخت می‌باشد که در سال اول دو و نیم میلیون اصله در اسفندماه کاشته خواهد شد.

قاسم زاده اضافه کرد: عمده نهال‌ها صنوبر، بادام، سنجد، عناب و گونه‌هایی که در سطح استان موجود و نیاز هستند کاشته خواهد شد که خوشبختانه مردم استقبال و اشتیاق فراوانی نشان داده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین بیان کرد: دو نهالستان سبحان در تاکستان و میلاد در بوئین زهرا تولید درخت‌ها را انجام می‌دهند که نهالستان سبحان شامل گونه‌های جنگلی و نهالستان میلاد گونه‌های بیابانی است.

وی افزود: در سفر ریاست جمهوری به قزوین اعتبارات قابل توجهی به منابع طبیعی و آبخیزداری استان تخصیص داده شد که در حوزه‌های شهری قزوین و حوزه‌های روستایی، روستا‌های میزوج و رزجرد الموت و در تاکستان روستای ابرنی و در منطقه آوج روستای توآباد که سنوات گذشته شاهد سیل بودیم فعالیت‌هایی در دست اقدام است.

این مسوول در خصوص مناطق سیل خیز استان خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت عمرانی استانداری، مدیریت بحران، آب منطقه‌ای و بنیاد مسکن مناطق سیل خیز شناسایی شدند و ۱۰۰ نقطه در اولویت قرار گرفتند که از این تعداد ۲۳ نقطه در اولویت یک می‌باشند.

قاسم زاده گفت: این موضوع فرااستانی و فرابخشی دیده شده است تا هر منطقه‌ای فقط نگران خود نباشد و در حال حاضر عملیات آبخیزداری را شروع کرده ایم و در بعضی از نقاط استان بیش از ۲۰ فرونشست را شاهد هستیم و با اجرای عملیات‌ها از سیل‌های خانمان برانداز جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قزوین اضافه کرد: سعی کرده ایم در حفاظت از عرصه منابع طبیعی کمترین تخریب و تصرف را داشته باشیم و اهتمام ویژه‌ای به رفع تداخل‌ها داریم و بیش از ۵۰ درصد رفع تداخل استان انجام شده که جزو بهترین استان‌ها می‌باشیم و بنا داریم تا پایان سال تمام رفع تداخل‌ها انجام شود.

وی اذعان کرد: شهرستان‌های بوئین زهرا و الوند رفع تداخل‌های شان انجام شده و شهرستان‌های تاکستان، آبیک و آوج در دستور کار قرار گرفته است.

قاسم زاده ادامه داد: با انجام رفع تداخل‌ها حدود ۸۰ درصد از تعارضات منابع طبیعی و آبخیزداری استان حل و فصل خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان قزوین اضافه کرد: عملیات‌های بیولوژیکی و بیومکانیکی و مدیریتی و همجنین عملیات‌های احداثی مانند بند ملاتی و بند گابیونی را که انجام می‌دهیم در حفظ خاک و آب منطقه نقش بسزایی دارد و در سال جاری در بخش آبخیزداری ۲۵ درصد از بودجه به عملیات‌های بیولوژیکی و بیومکانیکی اختصاص یافته است.

این مسوول در خصوص دشت قزوین نیز گفت: در استانداری کارگروهی با عنوان احیای دشت قزوین شکل گرفته که با دبیری جهاد کشاورزی و محوریت استانداری استان قزوین مشاورانی از تهران را به کار گرفته اند زیر این امر فرادستگاهی و با کمک دستگاه‌های مربوطه قابل حل است.

برچسب ها: قزوین ، سیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار