مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین گفت: میزان تولید آب در استان قزوین به میزان ۲ میلیارد و ۲۰۳ میلیون لیتر در ماه اضافه شده که عمده این آب تولیدی صرف جبران شدن کمبود آب چاه‌ها می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲ 03 August 2023

به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری تسنیم، داراب بیرنوندی شامگاه چهارشنبه در نشست با لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی که در دفتر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قزوین برگزار شد، اظهار داشت: میزان تولید آب در استان قزوین به میزان ۲ میلیارد و ۲۰۳ میلیون لیتر در ماه اضافه شده که عمده این آب تولیدی صرف جبران شدن کمبود آب چاه‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی از چاه‌های ما در روز‌های اخیر به خاطر افزایش شدید گرمای هوا و همچنین مصرف آب دچار کمبود آب شده بودند که با آب تولیدی یادشده این چاه‌ها را دوباره شارژ کرده و به چرخه مصرف روزانه به ویژه در نواحی منفصل شهری و روستا‌های پرجمعیت برمی‌گردانیم.

بیرنوندی دشت قزوین را دشتی زرخیز و کشاورزی‌محور توصیف کرد و ادامه داد: بنابراین مدیریت مصرف آب از دهه‌های گذشته دغدغه اصلی متولیان حوزه آب در استان قزوین بوده و باید مدیریت مصرف در دشت قزوین طوری انجام شود که در تأمین آب بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی با چالش بزرگی روبه‌رو نشویم.

وی با بیان اینکه خشک‌سالی در استان قزوین برای سومین سال پی‌درپی تکرار شده، تصریح کرد: این خشک‌سالی‌ها در تاریخ نیم‌قرن گذشته استان قزوین سابقه نداشته است و بنابراین فقط با مدیریت مصرف و ارتقای نرخ بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و صنعت می‌توانیم از این خشک‌سالی‌ها به سلامت عبور کنیم.

مدیرکل آب و فاضلاب استان قزوین با اشاره به آخرین وضعیت حوزه آب و فاضلاب در شهرستان قزوین گفت: در حال حاضر وضعیت تأمین و توزیع آب در شهرستان قزوین در حالتی پایداری قرار گرفته است.

بیروندی افزود: در حال حاضر مشکل بزرگی برای تأمین آب مردم نداریم، اما با مشکل افت فشار آب در مناطق و محلات مختلف شهر قزوین روبه‌رو هستیم که در این زمینه باید مدیریت مصرف به صورت جدی‌تری توسط مردم و شرکت آبفا اعمال شود.

مشکلات تأمین آب روستا‌های تا نیم‌دهه آتی برطرف می‌شود

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به روند اجرای فاز دوم طرح انتقال آب از سد طالقان به شهر‌ها و روستا‌های استان قزوین گفت: با توجه به اینکه انتقال آب از آبیک به سایر نقاط استان قزوین از سر گرفته شده، مشکلات تأمین آب روستا‌های استان قزوین تا نیم‌دهه آینده تمام می‌شود.

سیاهکلی اضافه کرد: در حال حاضر بحران اصلی ما در حوزه آب مصرف بی‌رویه در بخش کشاورزی و صنعت است که در این زمینه باید بر اساس سند آمایش سرزمینی به سمت بازچرخانی پساب و ری‌سایکل کردن آب برویم تا آب مورد نیاز بخش صنعت را حداقل تأمین کنیم.

وی با اشاره به آغاز روند توسعه روستا‌ها در پی زیست‌ناپذیرتر شدن شهر‌ها گفت: در حال حاضر روند مهاجرت معکوس شده و مردم به دنبال این هستند که در روستا‌ها برای خود باغ، خانه و مزرعه تهیه کرده و به کشت وکار بپردازند و همین موضوع موجب شده که روستا‌ها روز به روز به اندازه شهرک نزدیک‌تر شوند.

سیاهکلی ادامه داد: بزرگ شدن روستا‌ها و تبدیل شدن آن‌ها به شهرک میزان تعهدات شرکت آب‌وفاضلاب را به شکل معناداری زیادی می‌کند و این دستگاه خدمات‌رسان باید برای چنین چالشی برنامه مدون و اجرایی داشته باشد.

وی تصریح کرد: هر چه‌قدر سطح رفاه عمومی بیشتر شود، میزان تقاضا برای دریافت آب بیشتر می‌شود، اما از سوی دیگر هم با ناهنجاری‌های اقلیمی و کاهش منابع آبی روبه‌رو هستیم و بنابراین هنر شرکت آبفا این است که بین تقاضا و تولید آب یک تعادل منطقی برقرار کرده و تا حد ممکن از میزان تقاضا‌های غیرمنطقی و غیراقتصادی در حوزه آب شرب و آشامیدنی کم کند.

برچسب ها: قزوین ، آب رسانی ، چاه آب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار