رئیس امور عشایر استان قزوین با بیان اینکه ۳۷۰۰ نفر از عشایر استان قزوین بیمه درمانی ندارند، گفت: قرار شده با همکاری بیمه سلامت این افراد صاحب بیمه درمانی شوند.
کد خبر: ۱۱۱۷۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴ 01 August 2023

به گزارش تابناک قزوین به نقل از تسنیم،  رئیس امور عشایر استان قزوین عصر امروز در نشست با نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع مجلس که در اداره امور عشایری استان برگزار شد،  با بیان اینکه ۷ هزار و ۵۰۷ نفر عشایر در قالب ۲ هزار و ۳۶۹ خانوار در استان قزوین زندگی می‌کنند، اظهار داشت: در استان قزوین ۳۱۳ نطقه عشایری و قشلاق‌نشین داریم که ۲۳۵ نقطه در شهرستان قزوین، ۳۳ نقطه در بویین‌زهرا، ۲۹ نقطه در آبیک، ۱۳ نقطه در تاکستان و ۳ نقطه هم در شهرستان البرز هستند.

سعید ابیت اضافه کرد: شهرستان قزوین با ۲۳۵ نقطه عشایری و ۵ هزار و ۲۶۸ نفر جمعیت عشایری در قالب ۱۷۸۲ خانوار بیشترین جمعیت عشایری استان را دارد. همچنین آبیک با ۲۳۳ خانوار و ۱۰۵۹ نفر در مرتبه بعدی است و در بویین‌زهرا ۲۸۰ خانوار عشایری با جمعیت ۹۱۷ نفری داریم. در البرز هم ۴۹ خانوار و ۲۰۱ نفر جمعیت عشایری و در تاکستان هم ۲۵ خانوار و ۶۲ نفر جمعیت عشایری داریم.

وی با بیان اینکه جامعه عشایری استان قزوین سالانه حدود ۶ هزار تن شیر و گوشت تولید می‌کنند، گفت: عشایر ما ۱۷۰۰ رأس دام سنگین و ۳۵۰ هزار رأس دام سبک دارند که با این میزان دام تولید سالانه گوشت قرمز آن‌ها ۳ هزار و ۳۳۴ تن و تولید سالیانه شیر آن‌ها ۲ هزار و ۵۱۵ تن است.

ابیت با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای محرومیت‌زدایی در حوزه آب‌رسانی و راه‌سازی عشایری ادامه داد: امسال ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تا مردادماه برای توسعه آب‌رسانی به عشایر و راه‌سازی هزینه شده که ۳.۴ میلیارد تومان برای انتقال آب به عشایر و مابقی هم برای ساخت مسیر‌های عشایری هزینه شده است.

رئیس امور عشایر استان قزوین از اختصاص ۲.۶ میلیارد تومان برای بازسازی و بهسازی ۶۴ کیلومتر از راه‌های ییلاقی عشایر خبر داد و گفت: در ضمن امسال به ۵۰ خانوار عشایری پنل خورشیدی اعطا می‌شود که جمع خانوار‌های دارای پنل خورشیدی در استان قزوین را به ۴۲۸ خانوار خواهد رساند.

ابیت با بیان اینکه ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از عشایر استان قزوین بیمه درمانی ندارند، افزود: قرار شده با همکاری بیمه سلامت این افراد صاحب بیمه درمانی شوند و در ضمن برای بهره‌مندی عشایر از بیمه بازنشستگی و عمر هم قرار است نماینده صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، کشاورزان و عشایر در کنار محل اقامت عشایر مستقر شود.

وی همچنین از وضعیت تعاونی عشایر در استان قزوین انتقاد کرد و گفت: تعاونی عشایر در استان قزوین ۵۵۰ نفر عضو دارد که بیش از ۷۰ درصد آن‌ها اصلاً جزو عشایر نیستند و به خاطر حضور این افراد ۲۰۰ نفر از عشایر ما نتوانسته‌اند عضو تعاونی عشایر شوند و در این زمینه مجلس باید با اصلاح قانون زمینه حضور عشایر واقعی در تعاونی‌های عشایری را مهیا کند.

ابیت درباره توسعه کشت گیاهان دارویی در منطقه الموت هم گفت: در روستا‌های سنبل‌آباد و هیر بذر گیاهان دارویی به همراه ماشین‌آلات کشت‌وکار در اختیار عشایر گذاشته شده و در ضمن کارشناس ترویج هم به این مناطق فرستادیم تا بتوانیم هم گیاهان دارویی تولید کرده و هم آن‌ها را برای تبدیل به محصول نهایی فرآوری کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار